| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,426,869 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,180,750 |
مروری بر نظریههای محتوا و انتخاب محتوا در ادبیات تخصصی حوزة مطالعات برنامة درسی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 75-90 اصل مقاله (854.63 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52457.1053 | ||
| نویسنده | ||
| سید احمد مدنی* | ||
| استادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف این مطالعه تحلیل مفهوم محتوا در ادبیات حوزة مطالعات برنامة درسی است. روش این مطالعه واکاوی و استناد به نظریات متخصصان در زمینة انتخاب محتوای مناسب برای برنامههای درسی است. مجموعهای از شواهد در این زمینه مورد استناد قرار گرفت که حکایتگر بروز جابجایی وسیله-هدف در اندیشة برنامهریزان درسی است به این معنا که محتوا از ابزاری برای تحقق اهداف عالی آموزش به هدفی مستقل تبدیل شده است. این مدعا در اندیشههای اسپنسر تا آیزنر قابل ردیابی است. اسپنسر در پاسخ به این پرسش که کدام دانش ارزشمندترین است علم را در معنای آشنایی با پدیدهها مطرح میکند. دیویی ضمن پرهیز از تجویز و تحمیل محتوا بر معلمان کوشید رویکردی میانرشتهای برای آموزش دروس مختلف تبیین کند. هرست موضوع عدم تناسب منطقی یا روانشناختی دیسیپلینها را برای آموزش مدرسهای میپذیرد. آیزنر محتوا را ابزاری برای رسیدن به هدف دیگر میداند. نیل، برونر، فنیکس و بلوم ضمن اشاره به محدودیتهای تلقی سنتی از محتوا، به جای انتخاب محتوای مناسب کوشیدند اصولی نظیر تسلط، علاقه، عمق و ساختار را در تدوین محتواهای درسی رعایت کنند. اندیشمندان انتقادی نظیر اپل، ژیرو و دال نیز تلقی سنتی از محتوا را دارای کارکردهای ایدئولوژیکی و اقتصادی میدانند و اعتقاد دارند که این تلقی باعث ایجاد محدودیتهای نظاممند در فرایندهای آموزشی و نتایج تربیتی میگردد. در تحلیل نهایی، مجموعه شواهد نشان میدهد نوع تلقی برنامهریزان درسی از محتوای برنامة درسی از خطوط فکری متخصصان این رشته فاصله گرفته و به شکل محدودتر و سنتیتری به نام محتوای متنی فرو کاسته شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامة درسی؛ محتوا؛ نظریههای انتخاب محتوا؛ معیارهای انتخاب محتوا | ||
| مراجع | ||
|
Apple, Michael. W. (1971). The Hidden Curriculum and the Nature of Conflict. Interchange, 2 (4): 27-40. Apple, Michael. W. (1980). The Other Side of The Hidden Curriculum: Correspondence Theories and The Labor Process. Interchange, 11 (3): 5-22. Apple, Michael. W., & Christian-Smith, Linda. K. (1991). The Politics of the Textbook. New York: Routledge. Bernstein, Basil. (1974). Open Schools, Open Society. In: Alan Harris, Martin Lawn, & William Prescott (Editors). Curriculum Innovation. New York: The Open University Press. Bobbitt, Franklin. (1918). The curriculum. Boston: Houghton Mifflin. Ben-Peretz, Miriam. (2002). The Teacher-Curriculum Encounter: Freeing Teachers from the Tyranny of Texts. New York: State University of New York Press. Bloom, Benjamin. S. (1976). Human characteristics and school learning. New York: McGraw-Hill Book Company. Bruner, Jerome. S. (1965). Man: A Course of Study. Cambridge, Mass: Educational Services. Available at: Eric (ED178390). Bruner, Jerome. S. (1977). The Process of Education. Cambridge: Harvard University Press. Dewey, John. (1899). The school and society. Chicago: University of Chicago Press. Dewey, John. (1902). The Child and the Curriculum. Chicago: University of Chicago Press. Dewey, John. (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: The MacMillan Company. Doll, Ronald. C. (1992). Curriculum Improvement: Decision Making and Process (Eighth Edition). Boston: Allyn and Bacon. Eisner, Elliot. W. (1979). The Educational Imagination: On the Design and Evaluation of School Programms. New York: Macmillan. Eisner, Elliot. W. (2002). The Educational Imagination: On the Design and Evaluation of School Programms (Third Edition). Upper Saddle River, New Jersey: Merril Prentice Hall. Eisner, Elliot. W., & Vallance, Elizabeth. (1974). Conflicting Conceptions of Curriculum. Berkeley, California: McCutchan Publishing Corporation. Flinders, David. J., Noddings, Nel., & Thornton, Stephen. J. (1986). The Null Curriculum: Its Theoretical Basis and Practical Implications. Curriculum Inquiry, 16 (1): 33-42. Giroux, Henry. A. (1980). Critical Theory and Rationality in Citizenship Education. Curriculum Inquiry, 10 (4): 329-366. Giroux, Henry. A. (1979). Mass Culture and the Rise of the New Illiteracy: Implications for Reading. Interchange, 10 (4): 89-98. Giroux, Henry. A. (1992a). Language, Difference, and Curriculum Theory: Beyond the Politics of Clarity. Theory into Practice, 31 (3): 219-227. Giroux, Henry. A. (1992b). Curriculum, Multiculturalism, And the Politics of Identity. NASSP Bulletin, 76 (1): 1-11. Glatthorn, Allan. A., Boschee, Floyd. Whitehead, Bruce. M., & Boschee, Bonni. F. (2019). Curriculum Leadership: Strategies for Development and Implementation (Fifth Edition). London: Sage. Henson, Kenneth. T. (2015). Curriculum Planning: Integrating multiculturalism, constructivism, and education reform. Long Grove, Illinois: Waveland Press, Inc. Hintz, Blythe. Farb. (2013). The Impact of Margaret Naumburg and Walden school on Early Childhood Education in the United States. In: Baythe Farb Hintz, The Hidden history of early childhood education. New York & London: Routledge. Hirst, Paul. (1974). Knowledge and the Curriculum. London & Boston: Routledge & Kegan Paul. Kelly, A. V. (2004). The Curriculum: Theory and Practice (Fifth Edition). London: Sage Publications. Parkay, Forrest. W., Anctil, Eric. J., & Hass, Glen. (2006). Curriculum Planning: A Contemporary Approch (Eighth Edition). Boston: Pearson. Phenix, Philip. H. (1960). Realms of meaning: A Philosophy of the curriculum for general Education. New York: McGraw-Hill Book Company. Portelli, John. P. (1993). Exposing the Hidden Curriculum. Journal of Curriculum Studies, 25 (4): 343-358. Smith, Tothanel. B., Stanley, William. O., & Shores, Harlem. J. (1960). Fundamentals of Curriculum Development. Ohio: Pearson, Merrill Prentice Hall. Stenhouse, Lawrence. (1976). An Introduction to Curriculum Research and Development. London: Heinemann Educational Books. Taba, Hilda. (1962). Curriculum Development: Theory and Practice (Forth Edition). Atlanta: Harcourt, Brace & World, Inc. Tanner, Daniel., & Tanner, Laurel. (2007). Curriculum Development: Theory into Practice (Forth Edition). Ohio: Pearson, Merrill Prentice Hall. Vallance, Elizabeth. (1973). Hiding the Hidden Curriculum: An Interpretation of the Language of Justification in Nineteenth-Century Educational Reform. Curriculum Theory Network. 4 (1): 5-21. Wiles, Jon., & Bondi, Joseph. (2002). Curriculum Development: A Guide to Practice (Sixth Edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson, Prentice Hall, Inc. Wiles, Jon., & Bondi, Joseph. (2015). Curriculum Development: A Guide to Practice (Ninth Edition). Boston: Pearson. Zais, Robert. S. (1976). Curriculum: Principles and Foundations. New York: Thomas Y. Crowell Company. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 651 |
||