| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,426,862 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,180,739 |
بررسی میزان توجه به شاخص های اقتصاد مقاومتی در کتاب های درسی دوره ابتدایی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 61-74 اصل مقاله (637.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52141.1047 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا میرعرب رضی* 1؛ فاطمه زهرا معافی2؛ صمد ایزدی3 | ||
| 1عضو هیات علمی /دانشگاه مازندران | ||
| 2معلم آموزش و پرورش | ||
| 3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به شاخصهای اقتصاد مقاومتی در محتوای کتابهای درسی پایههای پنجم و ششم دبستان بود. روش ها: دادههای این پژوهش به روش تحلیل محتوا گردآوری و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری کتب درسی پایه پنجم (6 کتاب) و ششم ابتدایی (8 کتاب) بود که در مجموع محتوای 1655 صفحه از کتابهای درسی پایه های مذکورمورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چک لیست کدگذاری شده بود. جهت تأیید روایی از دیدگاه متخصصان و تأیید پایایی از فرمول پایایی اسکات استفاده شد که 0.86 برآورد گردید. یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد مؤلفههای «صرفهجویی و اسراف نکردن» با ضریب اهمیت 33/0؛ «عدم تضییع اموال جامعه» با ضریب اهمیت 32/0؛ «آموزش و فرهنگسازی در اصلاح الگوی مصرف» با ضریب اهمیت 26/0؛ و «حمایت از تولید داخلی» با ضریب اهمیت 07/0 در رتبههای اول تا چهارم قرار داشتند و به مؤلفههای «مصرف تولیدات داخلی»؛ «تولید کالای با کیفیت» و «خودکفایی در تولید محصولات حیاتی»؛ با ضریب اهمیت صفر، هیچ توجهی نشده است. نتیجه گیری: با توجه به عدم توجه به مولفه های مصرف تولیدات داخلی، تولید کالای با کیفیت و خودکفایی و ضریب اهمیت برخی از مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد میشود مفاهیم اقتصاد مقاومتی به کتاب های درسی دوره ابتدایی بیشتر راه یابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اقتصاد مقاومتی؛ کتاب های درسی؛ دوره ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
ادیب، یوسف. (1382). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی برای دوره راهنمایی تحصیلی. پایاننامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس. ادیب، یوسف؛ ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ رضاپور، یوسف؛ طغیانی، مهدی. (1395). بررسی مبانی دینی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی. رهیافت انقلاب اسلامی، 10(36)، 41-58. اسدی، علی. (1393). نظام اقتصاد اسلامی الگویی کامل برای اقتصاد مقاومتی. سیاستهای راهبردی و کلان، 2(5)، 25-39. انصاری، عبداله. (1393). ارزشیابی مؤلفه های اصلاح الگوی مصرف و تولید در کتابهای درسی پایههای ششم و هفتم. مطالعات راهبردی بسیج، 17(61)، 53-75. انصاری، عبدالله. (1395). پیادهسازی اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش؛ برنامه اقدام. مطالعات راهبردی بسیج، 19(70)، 159-187. پیغامی، عادل؛ تورانی، حیدر. (1390). نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای برنامه درسی مغفول. نوآوریهای آموزشی، 10(1)، 31-52. حجازی، سیدعلی. (1391). نظام اقتصادی اسلام از نظر حضرت امام خمینی و بایدها و نبایدهای اقتصاد مقاومتی. همایش ملی و بررسی تبیین اقتصاد مقاومتی، رشت: دانشگاه گیلان. دری نوگورانی، حسین و صالح اصفهانی، اصغر (1392). اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران تحلیل مبنایی و برخی اصول راهنمایی کاربردی. تهران: انتشارات راه فردا. دری نوگورانی، حسین؛ صالح اصفهانی، اصغر. (1392). اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران تحلیل مبنایی و برخی اصول راهنمایی کاربردی. تهران: انتشارات راه فردا. دهقانپور، بابک؛ شفیعی، آزاده؛ محمدی، مهران. (1394). اقتصاد مقاومتی؛ مطالعه مروری ابعاد و ویژگیها. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 186، 55-64. رحمان پور، محمد؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛ و سیادت، سیدعلی. (1394). بررسی رابطه مبانی و اصول برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران با مضامین اقتصاد مقاومتی به منظور پیشنهاد برنامه درسی مطلوب. رهیافت انقلاب اسلامی، 9(31)، 41-60. سیدی، بتول؛ درتاج، فریبرز؛ جلایی، سیدعبدالمجید. (1390). بررسی پیامها و مفاهیم اقتصادی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. پژوهشهای اقتصادی ایران، 16(49)، 35-69. طغیانی، مهدی. (1391). مؤلفههای اصلی الگوی اسلامی ایرانی تربیت اقتصادی. رساله دکتری، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد. عقیلی، رضا؛ فرهادی بیرگانی، پریسا؛ جمالی، آرزو؛ قیسی، امام. (1396). بررسی تحلیل محتوای کتب قرآن دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری. مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 3(2)، 221-231. کشتیآرای، نرگس؛ عمادزاده، مصطفی؛ یزدانی، ابوالفضل. (1397). جامعهشناسی مؤلفههای اقتصاد مقاومتی برای طراحی در برنامه درسی آموزش و پرورش ایران. مطالعات جامعهشناسی، 10(40)، 85-99. ممبینی، یعقوب. (1391). مؤلفهها و شاخصهای اقتصاد مقاومتی. مجموعه مقالات همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی، دانشگاه گیلان. میرعرب رضی، رضا؛ حاجی تبار فیروزجانی، محسن؛ آریانفر، سمیه. (1397). تحلیل مؤلفههای سواد اقتصادی کتاب های درسی دوره دوم متوسطه از دیدگاه معلمان و دانشآموزان. مطالعات برنامهریزی آموزشی، 7(14)، 121-132. یزدانی، ابوالفضل، کشتیآرا، نرگس، عمادزاد، مصطفی (1395). طراحی برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش ایران، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه خوراسگان اصفهان. یزدانی، ابوالفضل؛ کشتیآرای، نرگس و عمادزاده، مصطفی. (1397). طراحی برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، با تمرکز بر دو مؤلفه تکیه بر ظرفیتهای داخلی و اصلاح الگوی مصرف. رهیافت انقلاب اسلامی، 12(42)، 107-126.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 501 |
||