| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,436 |
| تعداد مقالات | 17,653 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,521,162 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,262,772 |
ارزشیابی وضعیت اجرای آموزش در دوره متوسطه اول شهر تبریز براساس ابعاد برابری دیجیتالی در شرایط کرونایی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 18-32 اصل مقاله (720.74 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52254.1049 | ||
| نویسندگان | ||
| کیومرث تقی پور* 1؛ فهیمه اکبری2؛ مریم نوظهوربخشایش3 | ||
| 1هیات علمی | ||
| 2دانشگاه تبریز | ||
| 3دانشگاه تبریز-گروه علوم تربیتی | ||
| چکیده | ||
| برابری دیجیتالی بین گروه دانشآموزان، گروه معلمان، و هر دو گروه با یکدیگر لازمه اجرای موفق آموزش الکترونیکی در هر نظام آموزشی میباشد. براین اساس، پژوهش حاضر به این سوال اساسی پاسخ میدهد آیا برابری دیجیتالی بین دانش آموزان متوسطه اول مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز در شرایط کرونایی برقرار است؟ پژوهش حاضر از پژوهش توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر تبریز در نیمسال اول سالتحصیلی 1399-1400 بودند، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی نسبت به حجم جامعه انتخاب شد و دادههای لازم از مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز گردآوری شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای معصومه حسینی و همکاران(1392)، و گریک (2016) استفاده شد. و دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس و همچنین آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان مدارس متوسطه اول در مناطق پنجگانه شهر تبریز در همه ابعاد برابری دیجیتالی تفاوت معناداری وجود دارد. براین اساس، توصیه میشود کارگاههای آموزشی جهت مهارت افزایی دانش آموزان در زمینه ابزارهای فاوا در آموزش برگزار شود، برنامه منظم برای تجهیز مدارس به رایانه، و نرمافزارهای غنی- محتوا و فارغ از محتوا به کار گرفته شود؛ با راهاندازی مراکز فاوا در مناطق مختلف شهر تبریز امکان دستیابی دانشآموزان کم برخوردار به فاوا در خارج از مدرسه ایجاد شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برابری دیجیتالی؛ آموزش الکترونیکی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات | ||
| مراجع | ||
|
توکل، محمد؛ لاریجانی، مهسا(1396). بررسی پتانسیل های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش دانش آموزان و فرایند ادغام آن در مدارس: مطالعه موردی دبیرستان های دخترانه شهر تهران. پژوهش در نظام های آموزشی دوره 11 تابستان 1396 شماره 37. ص 12-35.
حسینی سنگریزه، اکرم؛ حسینی سنگریزه، سمیه؛ حسینی سنگریزه، محمدرضا؛ و صفایی طبالوندانی، رضا(۱۳۹۴). بررسی شکاف دیجیتالی بین معلمان و دانش آموزان در آشنایی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس دخترانه دوره متوسطه ناحیه 2 ساری، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، دبی، موسسه سرآمدهمایش کارین، https://www.civilica.com/Paper-ICMEH02-ICMEH02_144.html
حسینی، معصومه؛ کفاشی، اسماعیل؛ بهرام زاده، سعید؛ و علیرضا خیرآبادی( ۱۳۹۲). بررسی شکاف دیجیتال موجود بین معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه آستارا، اولین کنفرانس بین المللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، https://www.civilica.com/Paper-ICPEEE01-ICPEEE01_2154.html
حسینی، معصومه؛ بینش، مرتضی(1394). بررسی شکاف دیجیتال موجود بین معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه نیشابور. دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
روشندل اربطانی، طاهر؛ کاظمی، حسین؛ حاج اسماعیلی، فهیمه(1393). عوامل تعیین کننده شکاف دیجیتالی مطالعه موردی شهروندان رفسنجان، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 6. شماره4. ص 703-681.
شفاهی، محسن (1392)، بررسی شکاف دیجیتالی بین معلمان و فراگیران دوره متوسطه شهرستان آزادشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد علی اباد کتول.
کرمی زاده، الهام(1387). بررسی میزان گرایش و دسترسی دانش آموزان دبیرستان های شهر شیراز به منابع چاپی و الکترونیکی و استفاده از آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
کوچکی، نجمه؛ عنایتی، ترانه(1396). بررسی شکاف دیجیتالی بین هنرآموزان و هنرجویان در آشنایی و استفاده از فناوری اطلاعات (فاوا) در هنرستان های دخترانه شهر بابلسر. کنفرانس بین المللی روان شناسی، علوم تربیتی و رفتاری. دوره 2.
محمدپور، سارا؛ گلدوزیان، بابک(1395). بررسی عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(دوره دهم و یازدهم) در توسعه اقتصادی و اجتماعی در جهت کاهش شکاف دیجیتال). مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هشتم. شماره چهارم. ص 62-70.
Abreu, R. )2015(. Race and ethnicity in the digital divide. The Wiley Blackwell encyclopedia of race, ethnicity, and nationalism. New York: Wiley. Archibugi, D. & Coco, A. (2004). A new indicator of technological capabilities for developed and developing countries (ArCo).World Development, 32(4):629-654. Attaran, M.; N. Alias & S. Siraj (2012). “Learning Culture in a Smart School: A Case Study, Procedia”. Social and Behavioral Sciences. 64: 417423-. Available Online at: www.sciencedirect.com. Becking, S. K., & Grady, M. (2019). Implications of the Digital Divide for Technology Integration in Schools: A White Paper. Dolan, J. 2016. Splicing the divide: A review of research on the evolving digital divide among K–12 students. Journal of Research on Technology in Education 48 (1):16–37. Gillett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10(1), 20-30. Grigg, A. T. (2016).Evaluating the effect of the digital divide between teachers and students on the meaningful use of information andcommunication technology in the classroom. Retrieved from https://ro.ecu.edu.au/theses/1807 Hanafizadeh, M. R., Saghaei, A.& Hanafizadeh, P. (2009). An index for cross-countryanalysis of infrastructure and access. Telecommunications Policy, 33(7):385-405. (In Persian). Kapusta, R., & Shorter, D.(2019). Chapter 10 – The digital divide and first-year students: Technology and equity in school. Deconstructing the digital divide. https://ohiostate.pressbooks.pub/6223ebook2019/chapter/chapter-10-technology-success/ Mahmudi, J.; S. Nalchigar & S.B. Ebrahimi (2008). “Challenges of Smart Schools in Iran”. Quarterly Journal of Educational Innovations, 7(27): 7861-. Mather, M., & Sarkans, A. (2018). Student Perceptions of Online and Face-to-Face Learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 10(2), 61-76. Mays, Keith(2020). The digital divide in education just got a lot wider. https://www.kauffman.org/currents/digital-divide-education-covid-19/. May 7, 2020 Mesch, G., and I. Talmud. 2011. Ethnic differences in internet access. Information, Communication & Society 14 (4):445–71. Moore, R., Vitale, D., & Stawinoga, N. (2018). The Digital Divide and Educational Equity: A Look at Students with Very Limited Access to Electronic Devices at Home. Insights in Education and Work. ACT, Inc. Pandey, N., & Pal, A. (2020). Impact of Digital Surge during Covid-19 Pandemic: A Viewpoint on Research and Practice. International Journal of Information Management, 102171. Petrović, M., Bojković, N., Anićb, I.& Petrović, D.(2012).Benchmarking the digital divide using a multi-level outranking framework: Evidence from EBRD countries of operation.Government Information Quarterly, 29:597-607. Quaicoe, J. S., & Pata, K. (2020). Teachers’ digital literacy and digital activity as digital divide components among basic schools in Ghana. Education and Information Technologies, 1-19. Vicente, M. R.& Lopez, A. J. (2010). What drives broadband diffusion? Evidence from Eastern Europe. Applied Economics Letters, 17(1):51-54 Wong, Y. C., Ho, K. M., Chen, H., Gu, D., & Zeng, Q. (2015). Digital divide challenges of children in low-income families: The case of Shanghai. Journal of Technology in Human Services, 33(1), 53-71.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |
||