| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,426,877 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,180,752 |
امکان سنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامه درسی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 40-49 اصل مقاله (619.85 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.51894.1043 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید شریفی رهنمو* 1؛ آیت اله فتحی2؛ حسن عباسی3؛ مجید شریفی رهنمو4 | ||
| 1دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
| 2پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا | ||
| 3کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، ایران، تهران | ||
| 4دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان امکانسنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامهدرسی انجام پذیرفت. روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامهدرسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامهدرسی ایران(500 نفر) و معلمان دوره ابتدایی شهر همدان(2149 نفر) که درسال تحصیلی 1399-1400 به تدریس اشتغال دارند میباشد. برای انتخاب نمونهها درمورد متخصصان برنامه درسی 92 نفر و در بخش معلمان نیز 270 نفر از طریق فراخوان اینترنتی و به روش دردسترس با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته امکانسنجی برنامه درسی تلفیقی بود که روایی آن از طریق روایی دلفی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. در ادامه دادهها با استفاده از میانگین، انحراف معیار، آزمونهای کالموگروف – اسمیرونوف، تحلیل واریانس، تی تک نمونهای و آزمون خی تحلیل شد. یافته و نتیجهگیری: تحلیلهای توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمونهای مذکور نشان میدهد که گروه معلمان و متخصصان هر دو تاکید داشتند که روش تلفیقی در هر سه حوزه اهداف، محتوی و روش تدریس امکان تلفیق وجود دارد. بنابراین میتوان گفت تفاوتی بین نظر معلمان و گروه متخصصان وجود نداشته و این نظریه را مورد تأیید قرار داده است که این رویکرد، دانشآموزان را برای یادگیری بهتر و مداوم بر میانگیزد و قابلیتهای لازم برای زندگی در قرن بیست و یکم را در آنان پرورش می-دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی تلفیقی؛ علوم تجربی؛ علوم اجتماعی؛ تربیت بدنی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، پروین (1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی رویکرد بین رشتهای در برنامههای درسی تلفیقی. تهران: نشر آییژ
رضایی، مریم؛ امام جمعه، محمدرضا، احمدی؛ غلامعلی؛ عصار، علیرضا؛ نیکنام، زهرا (1399). طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی تلفیقی استم (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی) در دوره ابتدایی کشور ایران. مطالعات برنامه درسی, 15(59)، 63-92.
زارعی زوارکی، اسماعیل (1391). طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین در این زمینه. فصلنامه روان شناسی تربیتی, 8(24), 29-50.
سبحانینژاد، مهدی؛ احمدی، پروین و امیری، مهدی (1394). سازماندهی میان رشتهای برنامه درسی با تاکید بر اثر بخشسازی محتوای دروس. دوفصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد،6(4)،97-122.
غیاثآبادی فراهانی، اکرم (1393). مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس تلفیقی و مجزا از هم علوم و ریاضی در شهرستان تفرش. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
مرادپور، جمال؛ نادری، عزتالله؛ سیف نراقی، مریم؛ عصاره، علیرضا (1397). طراحی الگوی تلفیقی برنامة درسی دورة متوسطة اول و اعتبارسنجی آن از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران ذیربط. تدریس پژوهی, 6(4), 209-237.
ملکی، حسن ( 1385). برنامهریزی درسی. چاپ هشتم، تهران. نشر پیام اندیشه.
ملکی، حسن (1392). مقدمات برنامهریزی درسی . تهران: سمت
مولا، سمیه؛ فتحی آذر، اسکندر؛ ادیب، یوسف؛ نامدار، عبدالرحمان (1397). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تلفیقی سواد انرژی در دوره اول متوسطه. مطالعات برنامه درسی، 13(49), 89-124.
مهرمحمدی، محمود (1390). تلفیق در برنامه درسی: تاریخچه، ضرورت، معیارها و اشکال، مرکز اطلاعات علمی (مجازی)،1(1)،15-47.
مهرمحمدی، محمود (1382). آشنایی با اصول و مبانی نظری رویکرد تلفیقی. کارگاه برنامه ریزی درسی با رویکرد تلفیقی اردوگاه شهید باهنر، مرداد ماه ١٣٨٢.
مهرمحمدی، محمود و فتحیواجارگاه، کوروش (1389). ارائه یک مدل الگوی تلفیق میان رشته ای در طراحی برنامه های درسی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 2(4 (پیاپی 8)), 19-37.
مهرمحمدی، محمود (1397). مفهوم شناسی تلفیق در برنامهریزی درسی، دانش نامه ایرانی برنامه درسی.
مهرمحمدی، محمود (1383). تلفیق در برنامه درسی( تاریخچه، ضرورت، معیارها و اشکال) در کتاب برنامه درسی :نظرگاه ها، رویکردها، چشم اندازها. تهران: چاپ دوم، به نشر.
میکائیلو، غلامحسین، واحدی، شهرام (1395). رویکرد تلفیقی به برنامه درسی، نشریه رویکردهای پژوهشی در علوم اجتماعی، 1(1)،1-20.
نعیمیحسینی، فخرالزمان؛ زارع، حسین؛ هرمزی، محمود؛ شقاقی، فرهاد و کاوه، محمد حسین ( 1391). یادگیری تلفیقی و تاثیر آن بر انگییزه تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، 7(1)، 245-254.
یاقوتی، حمیده؛ جوادیپور، محمد و خسروی، علی،اکبر (1393). ضرورت و امکانسنجی بکارگیری رویکرد تلفیقی در برنامۀ درسی تربیتبدنی دوره ابتدایی. مدیریت و توسعه ورزش, 3(1), 149-160.
Al-wossabi, S. (2019). Integrated Curriculum for a Saudi University EAP Class. Journal of Language Teaching and Research, 10(2), 344-352.
Beane, J.(1991). The Middle School: The Natural Home of Integrated Curriculum. Educational leadership, 49(2), 9-13.
Bernhardt, E., Nissler, P., & Leffell, C. M. (2020). An Integrated Curriculum in Collegiate‐Level German Studies with Accompanying Proficiency Ratings. Die Unterrichtspraxis/Teaching German, 53(1), 23-34.
Brauer, D. G., & Ferguson, K. J. (2015). The integrated curriculum in medical education: AMEE Guide No. 96. Medical teacher, 37(4), 312-322.
Brewer, T. M. (2002). Integrated curriculum:whath benfit?. Arts education policy rewiew. 103.(4). P:31-36.
Carter, V.R. (2013). Defining Characteristics of an Integrated STEM Curriculum in K-12 Education. Theses and Dissertations. 819
Corbett, K, S. (2012). THE Engineering Design Process as a Model for STEM.PHD Thesis curriculum design college of engineering and science Louisiana tech university. UMI Number: 3515928
Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standards through integrated curriculum. ASCD.
Dreke, S. M. & Burn, R. C. (2004). Meeting standards throught intrgrate curriculum. Assosiation for supervision and curicuium. Development, Alexanderia, Viriginia USA.
Gürkan, B. (2020). Transdisciplinary integrated curriculum: An analysis of teacher experiences through a design model within the framework of IB-PYP. Participatory Educational Research, 8(1), 176-199.
Harlen, W. (editor) and a group of writers (2015). working with Big Ideas of Sience Education. Global Network of Science Academies (IAP) Science Education Programme: Trieste, Italy ISBN: 9788894078466.
Malik, A. S., & Malik, R. H. (2011). Twelve tips for developing an integrated curriculum. Medical teacher, 33(2), 99-104.
Perlar Char A. (2010). Enhancing underresented community college student motivation through blended learning curriculum. Capella University, AAA.341962 ,2010.
VanTassel-Baska, J. (2021). The Integrated Curriculum Model A Basis for RtI Curriculum Develop ent. In Implementing RtI With Gifted Students (pp. 169-186). Routledge.m
Wong, E., & Nguyen, T. V. (2019). Introduction of an integrated curriculum: early outcomes and experiences within a large private university. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 11(5), 528-532.
Wood, S. M., & Lane, E. M. (2021). Using the Integrated Curriculum Model to address social, emotional, and career needs of advanced learners. In Content–Based Curriculum for high-ability learners (pp. 523-541). Routledge. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |
||