| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,591 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,220,199 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,053,109 |
مقایسه اثر بخشی روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر قم | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 22-39 اصل مقاله (816.92 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.51305.1039 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه ناصری1؛ محمد جوادی پور* 2؛ محمد موحدی3 | ||
| 1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران | ||
| 2دانشیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، پردیس فارابی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مدرسه فرهنگ در شهر قم بود. روش ها: روش پـژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بوده است. لازم به ذکر است کـه در پـژوهش حاضـر روش نمونـه گیـری به صورت غیر تصادفی (در دسترس و داوطلبانه) بـوده و روش جـایگزینی دانش آموزان در گـروههـای آزمایش به صورت تصادفی بوده است. بر همین اساس، از طرح پژوهش نوع پیش آزمون-پس آزمون استفاده شده است. و داده های تحقیق از طریق آزمون محقق ساخته ، یادگیری و یادداری در درس فارسی را مورد مطالعه قرار داده و تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS22 صورت پذیرفت. یافته ها: یافته ها نشان میدهد که در پـیش آزمـون بـین میـزان گروه کنترل پیشرفته چرخشی یادگیری دو گروه آموزش حضوری و مجازی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود، ولـی در پـس آزمـون بین میزان یادگیری گروه حضوری با میزان یادگیری گروه مجازی تفـاوت معنـاداری مشـاهده میشود. به همین ترتیب بین میزان یادداری گروه مجازی با میزان یـادداری گـروه حضـوری تفاوت معناداری مشاهده میشود. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت گه یادگیری مجازی بـه شـرط اجرای درست میتواند بر میزان یادگیری تأثیر مثبتی بگذارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری یادگیری مجازی؛ یادگیری حضوری؛ یادداری؛ آموزش حضوری؛ آموزش مجازی | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی, سیده رضوانه, دهقانی, مرضیه. (1399). چرخش از کلاسهای حضوری به کلاسهای مجازی: چالشها، فرصتها و نحوه مواجه دانشآموزان متوسطه اول با آن. پژوهشهای آموزش و یادگیری, 17(2), 165-182. doi: 10.22070/tlr.2022.14509.1113
بادله, علیرضا, ایزدی خواه, الهه. (1398). مقایسة میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر پایة دوم ابتدایی در شیوههای آموزشی وبکوئست، سیّار و معکوس درس علوم تجربی. رویکردهای نوین آموزشی, 14(2), 21-44. doi: 10.22108/nea.2020.108368.1175
بنیسی، پریناز؛ طرفه نژاد، نرگس؛ طاهائی، سانازالسادات (1401)، فرصت ها و چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا، نشریه رویکردی نو در علوم تربیتی :: تابستان 1401 - شماره 1،ص116-127.
حاجی زاده، انور؛ عزیزی، قادر؛ کیهان، جواد(1400)، تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا. فصلنامه علمی تدریس پژوهی. سال نهم، شماره اول، بهار .صص: 204-174.
رحیمی دوست غلامرضا، سیاحی نسا، فلاحی مریم(2017)، راه های استفاده از آن. معلمان کالج از شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش. ؛ 4 (4): 10-6. Educ Strategies Med Sci
زارعی زوارکی، اسماعیل; فلاحی، مریم; نوروزی، داریوش(1395) ،مقایسه انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در نظام آموزش حضوری والکترونیکی نشریه :مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی - تابستان،دوره دوم - شماره 2/1.
شریفی، محمد؛ فتح آبادی، جلیل؛ شکری، امید؛ پاکدامن، شهلا(1398)، تجربۀ آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری، نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی ،تابستان شماره2،ص9-24.
نسرین صالحی نژاد فریبرز درتاج علی اکبر سیف نورعلی فرخی (1397) ،اثربخشی آموزش مبتنی بر نرم افزار چند رسانه ای ساخت نقشه ذهنی بر سرعت پردازش اطلاعات در دانشآموزان دختر پایه هشتم،پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی سال ششم تابستان. شماره 1 (پیاپی 21)
کشاورز، محسن؛ رحیمی، محسن و اسماعیلی، زهره (1392).بررسی میزان تأثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. تابستان. دوره اول شماره 2
محمدی پویا ســـهراب.(1399)، آموزش و پرورش و کرونا چالش ها و ارزیابی اقدامات و ســیاســت های گذر از بحران. پژوهشــکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت.
محمدیاری یالقوز آغاج قاسم ، شهیدی سید حمید. کرونا و شکاف آموزشی. نشر یه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. .۱25-۱60صص،52 شماره. ۱3۹۹.
مکرمتی، فاطمه(1400)، مقایسه تاثیر سه نوع آموزش حضوری، نیمه حضوری و آموزش غیر حضوری در ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم مدارس نمونه دولتی شهر اهواز،همایش کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت :: دوره 2،ص730-740.
Anna Bock1*, Kristian Kniha1 , Evgeny Goloborodko1 , Martin Lemos2 , Anne Barbara Rittich3 , Stephan Christian Möhlhenrich (2021), Effectiveness of face-to-face, blended and e-learning in teaching the application of local anaesthesia: a randomised study, Bock et al. BMC Medical Education (2021) 21:137 https://doi.org/10.1186/s12909-021-02569-z Bains M, Reynolds PA, McDonald F, Sherriff M. Effectiveness and acceptability of face-to-face, blended and e-learning: a randomised trial of orthodontic undergraduates. Eur J Dent Educ. 2011 May;15(2):110-7. doi: 10.1111/j.1600-0579.2010.00651.x. Epub 2011 Jan 31. PMID: 21492347. BakarNordin, A., & Alias, N. (2013). Learning Outcomes and Student Perceptions in Using of Blended Learning in History. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 577-585. Beaunoyer, E.; Dupéré, S.; Guitton, M.J.( 2020), COVID-19 and digital inequalities: Reciprocal impacts and mitigation strategies. Comput. Hum. Behav,111, 106424. Callister, R. R., & Love, M. S. (2016). A Comparison of Learning Outcomes in Skills-Based Courses: Online Versus Face-To-Face Formats. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 14(2), 243–256. Gherhes, , V.; Stoian, C.E.; F ˘arcas,iu, M.A.; Stanici, M. E-Learning vs. Face-To-Face Learning: Analyzing Students’ Preferences and Behaviors. Sustainability 2021, 13, 4381. https:// doi.org/10.3390/su13084381. Gopalan V, Juliana A, Abdul Nasir Z, Asmidah A, and Ruzinoor C. A review of the motivation theories in learning. AIP Conference Proceedings. American Institute of Physics, 2017. doi. org/10.1063/1.5005376 . Huang, R.; Tlili, A.; Yang, J.; Chang, T.-W.; Wang, H.; Zhuang, R.; Liu, D. Handbook on Facilitating Flexible Learning During Educational Disruption: The Chinese Experience in Maintaining Undisrupted Learning in Covid-19 Outbreak; Smart Learning Institute of Beijing Normal University: Beijing, China, 2020. 3. Education Responses to Covid-19: Embracing Digital Learning and Online Collaboration. Available online: https: //read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=120_120544-8ksud7oaj2&title=Education_responses_to_Covid19_Embracing_digital_learning_and_online_collaboration (accessed on 27 January 2021). Kim J. (2020),Learning and teaching online during Covid-19: Experiences of student teachers in an early childhood education practicum. International Journal of Early Childhood;52(2):145-158. Lowenthal, P.R.; Snelson, C. In search of a better understanding of social presence: An investigation into how researchers define social presence. Distance Educ. 2017, 38, 141–159. Mulyanti B, Purnama W, Pawinanto RE. Distance learning in vocational high schools during the covid-19 pandemic in West Java province, Indonesia. Indonesian Journal of Science and Technology. 2020;5(2):271-282. Owston, R., York, D., & Murtha, S. (2013). Student perceptions and achievement in a university blended learning strategic initiative. The Internet and Higher Education, 18, 38-46. Sepulveda-Escobar P, Morrison A. Online teaching placement during the COVID-19 pandemic in Chile: challenges and opportunities. European Journal of Teacher Education. 2020;43(4):587-607. Ramos-Morcillo AJ, Leal-Costa C, Moral García JE, Ruzafa-Martínez M.,(2020) Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID19 in Spain. International journal of environmental research and public health ;17(15):55- 19. Taylor, J. A., & Newton, D. (2013). Beyond blended learning: A case study of institutional change at an Australian regional university. The Internet and Higher Education, 18, 54-60. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,059 |
||