| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,490,931 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,743,748 |
اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 4، اسفند 1401 اصل مقاله (770.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50905.1032 | ||
| نویسندگان | ||
| سیدبهاء الدین کریمی* 1؛ مهری مهرپرور2 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان دختر پایه هفتم شهر بوکان بود. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. روش ها: نمونه پژوهش 40 آزمودنی بود که از میان دانش آموزان دخنر پایه هفتم شهر بوکان انتخاب و به صورت دردسترس در گروههای آزمایش (آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی) و گواه گمارده شدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر ارجاعی اهرینگ (2010) و پرسشنامه یادگیری خودراهبر فیشر (2001) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی داری بین دو گروه نشان داد. یافته ها: یافتهها حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی در کاهش سطح تفکر ارجاعی و افزایش یادگیری خودراهبر دانشآموزان اثربخش است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی"؛ "تفکر ارجاعی"؛ "یادگیری خودراهبر" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704 |
||