| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,429 |
| تعداد مقالات | 17,583 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,199,859 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,032,484 |
بررسی نقش دیدگاه دانشجویان نسبت به مؤلفههای برنامه درسی و ادراک شایستگی در خلاقیت هیجانی آنان | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 5، دوره 1، شماره 4، اسفند 1401 اصل مقاله (706.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50920.1034 | ||
| نویسندگان | ||
| علی اکبر عجم* 1؛ اعظم عجم2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: این پژوهش به منظور بررسی نقش دیدگاه دانشجویان نسبت به مؤلفه های برنامه درسی و ادراک شایستگی در خلاقیت هیجانی آنان انجام شد. روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری عبارت از کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بود، که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب افراد نمونه بر اساس جدول گرجسی و مورگان و روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 310 دانشجو انتخاب شدند. از سه پرسش نامه دیدگاه دانشجویان نسبت به مولفه های برنامه درسی طاطاری(1394)، ادراک شایستگی هارتر(1985) و خلاقیت هیجانی آوریل(1999) برای جمع آوری داده ها استفاده شد و داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 22 تحلیل شد. از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون سلسله مراتبی و آزمون تی مستقل جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مولفههای روش تدریس، روش ارزشیابی، محتوا و متغیر ادراک شایستگی در میزان خلاقیت هیجانی دانشجویان نقش دارند و این متغیر ها قادرند به پیش بینی میزان خلاقیت هیجانی دانشجویان بپردازند. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان نمره دیدگاه دانشجویان نسبت به مولفه های برنامه درسی در دانشجویان مرد بیشتر از دانشجویان زن بوده است و یافته دیگر پژوهش حاکی از آن بود که بین میزان ادراک شایستگی و خلاقیت هیجانی دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مؤلفه های برنامه درسی؛ ادراک شایستگی؛ خلاقیت هیجانی؛ دانشجویان | ||
| مراجع | ||
|
امینی، صادق. (1393). اثربخشی طراحی اهداف و برنامه های آموزشی مطلوب وبرنامه درسی آموزش عالی. پژوهش نامه تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد. ش32. ص80-98.
باباخانی، نرگس و بالوردی، فرحناز. (1399). الگوی تبیین خلاقیت براساس عملکردهای اجرایی مغز با میانجی گری تنظیم شناختی-هیجانی در دانش آموزان متوسطه تهران، سلامت اجتماعی، 7 (2) : 136-145.
بیات، حمید؛ فرخی احمد و گائینی، عباسعلی. (1387). مقایسه ادراک شایستگی های جسمانی دانشجویان فعال و غیر فعال: نقش جنسیت و ترکیب بدنی، فصلنامه المپیک، سال شانزدهم شماره 2 پیاپی 42، صص: 87-96.
تاتاری، یونس. (1394). بررسی نقش ادراک از مولفه های برنامه درسی در انگیزه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
تاتاری، یونس؛ مهرام، بهروز؛ کارشکی، حسین. (1396). بررسی وضعیت ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مطلوبیت مولفه های برنامه درسی در دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه پژوهش های کیفی در برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی. سال دوم.ش6. ص113-126.
ترویجی اکرم و ترخان مرتضی. (1399). رابطه میان ادراک لیاقت، احساس انسجام و مسئولیت پذیری با خلاقیت شغلی دبیران دبیرستان های دولتی دخترانه تنکابن، مدیریت و چشم انداز آموزش، 2 (2), (پیاپی 4) : 97-112.
حسنی، مژگان؛ نادی محمدعلی و سجادیان ایلناز. (1399). تاثیر آموزش بسته شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان، سلامت روان کودک (روان کودک)، 7 (3) : 108-127.
حیدری، احمد. (1399). بررسی جهت گیری های برنامه درسی استادان دانشگاه علوم پزشکی ایلام. مجله علمی و پژوهشی علوم پزشکی مشهد. دوره12.ش4.
خلج زاده، مهدیه و هاشمی، نظام. (1399). اثربخشی آموزش خود شفقت ورزی بر ادراک شایستگی و انعطاف پذیری روانشناختی دختران بد سرپرست، روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15 (54) : 1-32.
رهنما، اکبر و عبدالملکی، جمال. (1388)، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد، اندیشه نوین تربیتی، دوره 5، شماره 2، صص: 55-78.
ساداتی فیروزآبادی، سمیه و یوسفی، صادق. (1398). پیش بینی خلاقیت هیجانی بر اساس ابعاد کارکرد خانواده با نقش واسطه ای سبک های مقابله ای. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، دوره 20، شماره 4(پیاپی 78)، ص 68-78.
طاهرسلطانی، فروغ؛ جمهری، فرهاد و باقری، فریبرز. (1400). پیش بینی پیشرفت و مسئولیت پذیری براساس ادراک شایستگی، تاب آوری و نوجویی دربین دانشجویان، مجله علوم روانشناختی، 20 (98) : 219-231.
عبدالشریفی، صالح. (1399). ادراک از مولفه های درسی موثر معلمان بر برنامه ریزی درسی. تحقیق در برنامه ریزی درسی و ارزیابی تدریس موثر در اقتصاد سطح دانشگاه. مجله راهبردهای علوم تربیتی. دوره 5.ش4 .
عجم، علی اکبر؛ بادنوا، صدیقه؛ عبداللهی، مجید و مؤمنی مهموئی، حسین. (1395). رابطه بین خلاقیت هیجانی هیجانی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8 (4)، 18-11.
عجم، علی اکبر.(1395). پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی از طریق سلامت اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(1)، 71-78.
کارشکی، حسین و غلباش، سمانه. (1394). نقش ادراک دانشجویان از مولفه های برنامه درسی در پیش بینی میزان انگیزش پژوهشی. رویکردهای نوین آموزشی . دوره11. ش1. پیاپی23. ص1-20.
محمدی، احمد و فراصتی، جلال. (1399). رابطه ادراک از محیط آموزشی در هیجانهای تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی. روانشناسی تربیتی. راهکارهای پژوهشی علوم تربیتی .دوره5. ش3. ص 134-166.
محمودپور، عبدالباسط؛ دربا، محمد؛ خانجانی وشکی، سحر و پاشا، شیما. (1399). پیش بینی شایستگی تحصیلی بر اساس سبک های فرزندپروری، خودکارآمدی ادراک شده و تنظیم هیجان دانش آموزان، مجله علوم روانشناختی، 19 (93) : 1115-1124.
معاصر، حمید و زارعی، حیدر علی. (1398). خلاقیت هیجانی و یادگیری خودراهبر: نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت. مجله روانشناسی, 92(23),440-457.
معمرحور، جمال؛ دهقانی، مرضیه؛ حجازی، الهه و صالحی، کیوان. (1399). طراحی برنامه درسی تفکر مستقل برای دانشآموزان دوره توسطه. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال 17، دوره دوم، ش 39. ص 80-94.
منوری فرد، فیض الله؛ موحد محمدی، سید حمید و رضوانفر، احمد. (1393). نقش مولفه های برنامه ی درسی بر گرایش به خلاقیت دانشجویان مرکزهای آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی البرز، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره29.
هاتف الحسینی، عاطفه. (1399). بررسی رابطه هیجان تحصیلی و اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان شهر اصفهان. فصلنامه مطالعات کاربردی درعلوم اجتماعی و جامعه شناسی .سال3. ش12. ص67-77.
همتی، بابک. (1399). نقش هیجانات تحصیلی، حمایت از خود مختاری ادراک شده و احساس تعلق به مدرسه در پیش بینی سازگاری تحصیلی-اجتماعی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، .دوره9. ش1.ص 207-228.
Averill, J. R., & Nunley, E. P. (1991). Voyages of the heart: Living an emotionally creative life. Free Press. Averill J. R. (1999). Individual differences in emotional creativity: structure and correlates. J. Pers. 67 331–371. Averill J. R. (2000). “Intelligence, emotion, and creativity: from trichotomy to trinity,” in Handbook of Emotional Intelligence, eds Bar-On R., Parker D. A. (San-Francisco, CA: Jossey-Bass; ), 277–298. Averill J. R. (2009). “Emotional creativity: toward “spiritualizing the passions”,” in Oxford Handbook of Positive Psychology, 2nd Edn, eds Lopez S. J., Snyder C. R. (Oxford: Oxford University Press; ), 249–258. - Glatthorn, A.A, Boschee, F, White head, B.m & Boschee, B.F. (2012). “Curriculum leader ship: Strategies for Development and Implementation. SAGE Publications, Inc. González-Zamar, M.-D.; Abad-Segura, E. (2021). Emotional Creativity in Art Education: An Exploratory Analysis and Research Trends. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18, 6209. https://doi.org/10.3390/ijerph18126209 Zhai, H. K., Li, Q., Hu, Y. X., Cui, Y. X., Wei, X. W., & Zhou, X. (2021). Emotional Creativity Improves Posttraumatic Growth and Mental Health During the COVID-19 Pandemic. Frontiers in psychology, 12, 600798. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.600798 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |
||