| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,427,296 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,077 |
روایتی سه سویه از برنامه درسی مقطع ابتدایی در دوران کرونا | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 31-39 اصل مقاله (481.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.50912.1035 | ||
| نویسندگان | ||
| سمانه صاحبی* 1؛ طاهره روضه1؛ فائزه الیاسی2 | ||
| 1گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
| 2دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد ساری | ||
| چکیده | ||
| شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ تعطیلی مدارس و به دنبال آن آموزش با استفاده از فضای مجازی را گسترش داد. در این میان دانش آموزان، والدین و معلمان که بیشترین تاثیر و ارتباط را با نظام آموزشی دارند با چالشهای مختلفی در آموزش مجازی در دوران کرونا مواجه بودند. این پژوهش با هدف درک مزایا و معایب ، چالشها و همچنین دریافت نظرات و پیشنهادات این سه گروه در خصوص آموزش های مجازی انجام گرفت. جامعه پژوهش تمامی معلمین، والدین و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کلات بودند. ابتدا مدارس ابتدایی به دو گروه نیمه برخوردار و نا برخوردار تقسیم و سپس از هر دسته ۶ دانش آموز ۶ معلم 6 ولی انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساخت مند دادهها گردآوری گردید. مصاحبهها با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشانگر مزایایی همچون همسو شدن با پیشرفتهای فناوری، بهره مندی از شیوههای متنوع تدریس و ارتقای خود راهبری دانش آموز و معایبی همچون نبود امکانات، ناآگاهی از شیوه های صحیح آموزش در فضای مجازی بود. چالش های عمده سه گروه مد نظر در پژوهش، مشکلات اینترنت و نبود تجهیزات کافی، عدم آشنایی با فرآیند کار در فضای مجازی، ارزشیابی در فضای مجازی و عدم بازخورد کافی جهت رفع اشکال دانش آموزان عنوان شد. همچنین راهکارهایی همچون استفاده از آموزش معکوس، آگاه نمودن اولیا وفراهم نمودن فرصت مشارکت فعال آنان، جذاب نمودن محتواهای تولیدی نیز جهت اثربخشی آموزش های مجازی مطرح گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مجازی؛ کرونا؛ دانش آموزان ابتدایی؛ معلم | ||
| مراجع | ||
احمدخانی، سمیرا (1398). نقش معلم در پرورش یادگیرندگان. ماهنامه آفاق علوم انسانی. شماره28. مرداد98: ص66-47.پورغفار، لیلا. جعفرزاده داشبلاغ، حسن. نظرگیگلو، سمیرا (1400). آموزش مجازی- ارتباط والدین/دانشآموزان. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. سال چهارم. شماره 37. خرداد.
حبیبی، شراره و سراوانی، محمد علی. (1390). رابطه مشارکت والدین و در فرایند اموزشی با پیشرفت تحصیلی آنان در دوره ابتدایی، 29، 27-1
داودی محمد، (1384)، نقش معلم در تربیت دینی، نشر موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه،1384.
داوودی، نادر. (1385). فرایند مشارکت خانه و مدرسه در نظام آموزشی و تربیتی، روزنامه رسالت.
سلیمی، سمانه .فردین، محمدعلی(1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها. فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی8(2)،49-60.
علوی، سیده شهره. ابراهیم زاده، عیسی. کریم زادگان مقدم، داوود. عطاران، محمد. مهرداد، رامین و گلستان، بنفشه(1388). بررسی رویکرد نوین یادگیری الکترونیکی سریع در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران. آموزش عالی ایران, 2(3 (پیاپی 7)), 67-88.
علیاری، شهلا. برومند، سهیلا و عالیخانی، شیرین(1388). راهنمای عملی طراحی برنامه آموزشی مبتنی بر وب. مجله دانشکده پرستاری ارتش، دوره: 9، شماره: 1گال، بورگ و گال. ترجمه دکتر نصر و همکاران(1394). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران. سمت.
گودرزوند چگینی، مهرداد و اسمعیلی، معصومه. (1390). تاثیر به کار گیری فناوری داده ها بر اثر بخشی آموزش. نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزش، (3)2: 3-5. نقدی آستمال، ظریفه(1396)، بررسی نقش معلم بر تربیت اخلاقی و دینی دانشآموزان ابتدایی بر اساس تعالیم مقدس اسلامی، پنجمین رویکرد همایش ملی در علوم انسانی و مدیریت.
وفادار، صداقت و جوان بخت اول، جعفر. (1383). انجمن اولیا و مربیان، ساختار، وظایف و مسئولیتها. تهران: انجمن اولیا و مربیان. Al-Rabiaah, A., Temsah, M. H., Al-Eyadhy, A. A., Hasan, G. M., Al-Zamil, F., Al-Subaie, Bender, L. (2020). Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control in Chen, C., Zhang, X. R., Ju, Z. Y., & He, W. F. (2020). Advances in the research of cytokine Colaizzi, P. (1978). Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle, R. S. & Gökalp, M., Barut, Y., & Mentese, S. (2010). Pre-school education and the effects of the Hadlington, L. (2015). Cognitive failures in daily life: Exploring the link with Internet King, M. (1978). Existential Phenomenological Alternatives for Psychology. Open University Lee, S. M., Daniels. H., & Kissing, D. B. (2006).Parental influences on adolescent Stern‚ J. (2003). Involving Parents. London: Continuum. Sanabria, O. B., Chavez, M. P., & Gómez Zermeño, M. (2018). Virtual educational model for United Nations(2020).Policy Brief:Education during COVID-19 and beyond. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,945 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 656 |
||