| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,436 |
| تعداد مقالات | 17,652 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,510,534 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,255,239 |
ارزیابی شبکه دانش آموزی شاد با رویکرد SWOTبه منظور ارائه راهبردهایی جهت بهبود برنامه درسی دوره اول متوسطه | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 3، مهر 1400، صفحه 17-40 اصل مقاله (637.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.49942.1023 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن دیبایی صابر* 1؛ اکرم باشتنی2 | ||
| 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شبکه اجتماعی دانش آموزی(شاد) با رویکردswot به منظور ارائه راهبردهایی جهت بهبود برنامه درسی انجام شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دو گروه معلمان و دانشآموزان دوره اول متوسطه، منطقه 14 شهرتهران، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده ازجدول مورگان، ازتعداد 515 معلم، 220نفر، واز تعداد 16780 دانشآموز، 376 نفر به عنوان نمونه برآورد و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته میباشد و در طراحی آن، گویه ها در چهار بخش (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها) تنظیم شده است. جهت برآورد روایی پرسشنامه، از روایی صوری و محتوایی و برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده امار توصیفی (جدول و نمودار فراوانی، درصد، انحراف معیار و میانگین) و آمار استنباطی( t تک متغیره) استفاده شد. پس از شناسایی چهار بعد نقاط قوت، ضعف، فرصتها وتهدیدها از نظر دبیران و دانشاموزان با توجه به نتایج به دست آمده، و با استفاده ازجدول ماتریس swot راهبردهای تهاجمی (so) که بر اساس استفاده از نقاط قوت برای بهرهبرداری از فرصتها، راهبردهای اقتضایی (wo) که بر اساس از بین بردن نقاط ضعف برای بهره-برداری از فرصت ها مناسباند، راهبردهای انطباقی(st) که بر اساس استفاده از نقاط قوت برای مبارزه با تهدیدها مناسباند و راهبردهای تدافعی(wt) که بر اساس از بین بردن نقاط ضعف برای مبارزه با تهدیدها مناسب اند ارایه شدند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی؛ شبکه آموزش دانشآموزی(شاد)؛ برنامه درسی؛ رویکردswot | ||
| مراجع | ||
|
اسکندری، حسین، جلالی جواران، اعظم(1399).«آموزش و پرورش در بحران»، کرونا در جامعه ایران سویه های فرهنگی و اجتماعی(مجموعه مقالات) تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
چراغ ملایی، لیلا و همکاران(1393). «استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در آموزش- فرصت ها و چالش ها»، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دوره 10، شماره 3، صص30-27.
زارعی زوارکی، اسماعیل؛ قربانی، حمیدرضا(1394).«تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان»، فناوری آموزش و یادگیری، سال اول شماره 3 صص 24-36.
موحدی، منیره؛ اسماعیلی فر،محمد صادق؛ غلامی پور، نادیا(1394).«تاثیر یادگیری تلفیقی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بر خودکارآمدی دانش آموزان متوسطه دوم در درس ریاضی» فناوری آموزش و یادگیری، شماره 3،صص22-7.
طوفانی نژاد، احسان(1397).« طراحی الگوی آموزشی محیط یادگیری غنی شده با شبکه اجتماعی مجازی و تاثیر آن بر میزان یادگیری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با آسیب شنوایی در درس علوم»، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
زمانیان، مینا(1395).« نقش استفاده از شبکه های اجتماعی در عملکرد تحصیلی با میانجی گری یادگیری غیر رسمی و درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه های بیرجند»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند.
وزارت آموزش و پرورش، (1399).« راهنمای اپلیکیشن شاد2»، کد مطلب 1272508 بازیابی از/https://www.medu.ir
Baran, B. (2010). Facebook as a formal instruction environment. British Journal of Education, Middle Grades Review, v6 n2 Article 4.146-149. Chu, S.K.W., Capio, C.M., van Aalst, J.C.W., and Cheng, E.W.L. (2017). Evaluating the use of a social media tool for collaborative group writing of secondary school students in Hong Kong. Computers & Education, 110(7), 170–180. De-Marcos, L., Garcia-Lopez, E., & Garcia-Cabot, A. (2016). On the effectiveness of game-like and social approaches in learning: Comparing educational gaming, gamification & social networking. Computers & Education, 95, 99–113 Hodges, Tracey S.; Kerch, Cailin; Fowler, Melisa (2020). Teacher Education in the Time of COVID-19: Creating Digital Networks as University-School-Family Partnerships Jordan, Katy; Weller, Martin (2018). Academics and Social Networking Sites: Benefits, Problems and Tensions in Professional Engagement with Online Networking. Journal of Interactive Media in Education, v2018 n1 Article 1. Mangkhang, Charin (2021). Design of Community-Based Transdisciplinary Learning for Social Studies Teachers in the Diverse School Contexts, Northern of Thailand. Journal of Education and Learning, v10 n3 p17-26 Ng, Davy Tsz Kit; Chu, Samuel Kai Wah (2021). Motivating Students to Learn AI through Social Networking Sites: A Case Study in Hong Kong. Online Learning, v25 n1 p195-208 Sahin, Fatih; Yenel, Kubra (2021). Relationship between Enabling School Structure, Teachers' Social Network Intentions and Professional Learning Community. Research in Pedagogy, v11 n1 p17-29. Szeto, E. (2015). Community of Inquiry as an instructional approach: What effects of teaching, social and cognitive presences are there in blended synchronous learning and teaching? Computers & Education, 81, 191–201 Vanourek, Gregg (2020). Schooling COVID-19: Lessons from Leading Charter Networks from Their Transition to Remote Learning. Thomas B. Fordham Institute Zydney, J. M., McKimmy, P., Lindberg, R., & Schmidt, M. (2019). Here or their instruction: Lessons learned in implementing innovative approaches to blended synchronous learning. TechTrends, 63(2), 123-132. Scherzinger, Lamia (2021). Course Networking: How a Social Media Platform Can Connect Us in a Crisis. Journal of Teaching and Learning with Technology, v10 p397-399 Vanichvatana, Sonthya(2020). How Social Network Applications Enhancing Team Project Collaborations at Home. Cypriot Journal of Educational Sciences, v15 n2 p386-398. Griffiths, Amy Jane; Brady, John(2020). The Implementation of a Regional Education Network through the Application of the Developmental Evaluation Process: A Case Study. School Leadership Review, v15 n1 Article 24. Abdelraheem, Ahmed Yousif; Ahmed, Abdelrahman Mohammed(2018). The Impact of Using Mobile Social Network Applications on Students' Social-Life. v11 n2 p1-14 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 742 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 547 |
||