| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,428,192 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,578 |
سوء تفاهمات اساسی در رابطه با جنبش نو/ چند بسترسازی در مطالعات برنامه درسی (چیستی، چرایی و چگونگی) | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 1، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 1-13 اصل مقاله (375.85 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2021.14245 | ||
| نویسنده | ||
| کورش فتحی واجارگاه | ||
| استاد مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| رشته مطالعات برنامه درسی در طی بیش از یک قرن حیات رسمی خود، در معرض طرح دیدگاهها و نقطه نظرات متعدد و گاه منتناقضی بوده است. این دیدگاهها در برخی موارد به شدت بر ترسیم آینده رشته و سیر نحولات آن تاثیر داشته است. در ایران یکی ار دیدگاههای مطرح شده تلاش برای نو/چند بسترسازی مطالعات برنامه درسی و یا توسعه اقلیم ها و زیست بوم های برنامه درسی است که با عنایت به محدودیت های فراروی رشته و نیز فرصت هایی که پیش روی رشته در ایران قرار دارد، مورد تاکید واقع شده است . هسته اصلی این جنبش در کنار تلاش بیشتر برای گشودن درهای محافل تصمیم سازی برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش، حرکت به فراسوی بستر اولیه مطالعات برنامه درسی و نظر افکندن و تلاش برای جانمایی رشته در بسترهای دیگر نظیر صنعت، ترویج کشاورزی، صنعتی و محیط کار، فناوری های نوظهور و غیره است. از زمان طرح این ایده، پاره ای نگرانی ها و البته سوء تفاهماتی در باره معنا و هدف اصلی این دیدگاه، دلایل شکل گیری آن و نتایج آن شکل گرفته است. اگرچه با توجه به جوان بودن این جنبش و بسترهای شناخته شده و یا در حال ظهور برای حضور رشته در آنها، هنوز راهی طولانی برای شناسایی چالش ها و دستاوردهای آن و جود دارد، با این همه مقاله حاضر تلاش می کند تا با نگاهی تحلیلی برخی از مهم ترین این دغدغه ها را شناسایی و به آنها پاسخ دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نو/چند بسترسازی؛ اقلیم های برنامه درسی؛ جنبش برنامه درسی | ||
| مراجع | ||
|
پاینار، ویلیام (1400). به سوی هویت های نوپدید در مطالعات برنامه درسی. ترجمه کورش فتحی واجارگاه و دیگران.تهران: انتشارات آییژ. صفایی موحد، سعید (1397). الگویی برای برنامه درسی محیط کار بر مبنای رویکرد هیوتاگوژی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. .(13)51 عارفی، محبوبه (1384). برنامه ریزی درسی راهبردی در آموزش عالی. تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی. . فتحی واجارگاه، کورش(1399)بنیان های نظری نو/چند بسترسازی در مطالعات برنامه درسی : از برنامه درسی آکواریومی تا نظریه جهان های موازی.. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی22.( 11) فتحی واجارگاه، کورش(1397)به سوی موج سوم در مطالعات برنامه درسی ایران: حرکت به فراسوی نومفهوم گرایی ، در جستجوی تکثرگرایی در اقلیم های برنامه درسی. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 18(2) فتحی واجارگاه، کورش و دیگران(1400). هویت های برنامه درسی. جلد اول: ویراست چهارم.. تهران: انتشارات آییژ فتحی واجارگاه، کورش و دیگران (1400). هویت های برنامه درسی. جلد دوم. تهران: انتشارات آییژ. نوروززاده، رضا و فتحی واجارگاه، کورش (1387). در آمدی بر برنامه ریزی درسی دانشگاهی.تهران انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 524 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |
||