
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,702 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,395 |
بررسی مشخصات فوم و تأثیر آن بر مقاومت برشی خاکهای دانهای و مخلوط (مطالعه موردی: متروی تبریز) | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست | ||
مقاله 1، دوره 54، شماره 116، 1403، صفحه 1-13 اصل مقاله (5.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2022.47091.2055 | ||
نویسندگان | ||
سهند مقصودی1؛ امیر حسن رضایی فرعی* 1؛ مسعود حاجی علیلوی بناب2 | ||
1دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز | ||
2دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
اصلاح خاکها شامل تزریق مواد اصلاحگر از ماشین حفار بر جبهه کار و خاکهای حفاری شده با هدف ایجاد مخلوطی با خواص خمیری و قابلیت تراکمپذیری بالا، مقاومت برشی پایین و نفوذپذیری مناسب میباشد. خواص خاکهای اصلاحشده که دارای تاثیر قابلتوجه بر عملکرد ماشین میباشد شدیداً به نوع خاک، مقدار و مشخصات مواد اصلاحگر بستگی دارد. در تحقیق حاضر مشخصات فنی فومهای مختلف مورد استفاده در حفاری مترو تبریز مطالعه و تاثیر پارامترهای مختلف تولید فوم بر مشخصات فنی و همچنین تاثیر کاربرد این فومها بر مقاومت برشی خاکهای واقع در مسیر حفاری تونل ارزیابی شده است. بر اساس آزمایشات مشخصه فوم تفاوت عمده این مواد در زمان پایداری آنها بوده و عموما با افزودن پلیمر به محلول فومساز افزایش قابلملاحظهای در زمان پایداری فوم مشاهده شد. از منظر مقاومت برشی، کاربرد تمامی فوم ها منجر به کاهش تقریبا یکسان در زاویه اصطکاک داخلی شده و میزان این کاهش تابعی از مشخصات خاک مورد حفاری و نسبت تزریق فوم است. بیشترین کاهش در زاویه اصطکاک داخلی مربوط به نسبت تزریق 60 درصد بوده که میزان این کاهش برای نمونههای شن و ماسه سیلتدار حدود 20% و برای نمونههای سیلتی حدود 35% بوده است. البته تزریق فوم از یک نسبت به بالاتر، تاثیر زیادی در کاهش بیشتر مقاومت برشی نداشته و نسبت تزریق 20 الی 40 درصد به عنوان نسبت مناسب برای پروژه مورد مطالعه در نواحی برداشت نمونهها پیشنهاد میشود. همچنین استفاده از میزان FIR بالاتر از حد مورد نیاز همگنی مخلوط خاک-فوم را از بین میبرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصلاح خاک؛ مشخصات فوم؛ مقاومت برشی خاک؛ متروی تبریز؛ FIR | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Assadoulahi M, Moomivand H, “A critical analysis of the effect of earth pressure balance (EPB) on displacements of tunnel face by numerical modeling (Case study of Abuzar water transitional tunnel)”, Journal of Civil and Environmental Engineering, 2021, 50 (4), 83-94. https://doi.org/10.22034/jcee.2020.21903.1540 Bakhshandeh H, Zamzam MS, Mousavi SE, Tarighazali S, “Selection of the Most Appropriate Soil Conditioning Set in Mechanized Boring of Tehran Subway Line 7 Tunnel”, Tunneling and Underground Engineering, 2013, 2 (2), 145-154. https://doi.org/10.22044/tuse.2014.256 Ball RPA, Young DY, Isaacson J, Champa J, Gause C, “Research in soil conditioning for EPB tunneling through difficult soils”, In: Almeraris G, Mariucci B, (Eds.), Rapid Excavation and Tunneling Conference (RETC), Las Vegas, USA, 320-333, 2009. EFNARC ed., “Specification and guidelines for the use of specialist products for mechanized tunneling (TBM) in soft ground and hard rock”, 2005. Hajialilue-Bonab M, Sabetamal H, Bezuijen A, “Experimental study on foamed sandy soil for EPBM tunnelling”, Advances in Railway Engineering, 2014, 2 (1), 27-40. Hasanpour J, Farajpour M, Hamzeh N, “Quantitative study of the effect of using anti-abrasion foams on the abrasion of geological materials in tunnel boring machine excavation”, 9th Conference of the Iranian Association of Engineering Geology and the Environment, Tehran, Iran, September 2016. Jancsecz S, Krause R, Langmaack L, “Advantage of soil conditioning in shield tunnelling- experiences of lrts Izmir”, In T. Alten (Ed.), Challenges for the 21st Century: Proceedings of the World Tunnel Congress '99. Rotterdam: A. A. Balkema. 1999. Katebi H, Rezaei AH, Hajialilue-Bonab M, Tarifard A, “Assessment the influence of ground stratification, tunnel and surface buildings specification on shield tunnel lining loads (by FEM)”, Tunnelling and Underground Space Technology, 2015, 49, 67-78. https://doi.org/10.1016/j.tust.2015.04.004 Maidl B, Herrenknecht M, Maidl U, Wehrmeyer G, “Mechanised shield tunnelling”, Wilhelm Ernst & Sohn, Berlin, Germany, 2012. https://doi.org/10.1002/9783433601051 Mostafaei M, Rezaei AH, Rastegarnia A, “Assessment of the impact of case parameters affecting abrasion and brittleness factors in alluviums of line 2 of the Tabriz subway, Iran”, Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 2019, 78 (5), 3851-3861. https://doi.org/10.1007/s10064-018-1350-2 Peila D, Oggeri C, Vinai R, “Screw conveyor device for laboratory tests on conditioned soil for epb tunneling operations”, Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering, 2007, 133 (12), 1622-1625. https://doi.org/10.1061/(ASCE)1090-0241(2007)133:12(1622) Plötze M, Puzrin A, Zumsteg R, “Reduction of the clogging potential of clays: New chemical applications and novel quantification approaches”, Géotechnique, 2013, 63 (4), 276-286. https://doi.org/10.1680/geot.SIP13.P.005 Poormand S, Chakeri H, Hajialilue-Bonab M, Rajaei MM, “Soil conditioning using additives (foam, polymer) in mechanized excavation (case study of Tabriz Metro Line 2)”, 12th Iranian & 3rd Regional Tunnelling Conference, Tehran, Iran, November 2017. Rezaei AH, Babaei S, “The soil parameters effects on the optimum face pressure of mechanized tunnels in cohesive soils”, Journal of Civil and Environmental Engineering, 2017, 47 (3), 33-45. https://doi.org/10.22034/ceej.2020.7656 Rezaei AH, Shirzehhagh M, Baghban Golpasand MR, “EPB tunneling in cohesionless soils: A study on Tabriz Metro settlements”, Geomechanics Engineering, 2019, 19 (2), 153-165. https://doi.org/10.12989/gae.2019.19.2.153 Rezaei AH, Shirzehhagh M, “Determination of face pressure in epb tunneling applying empirical, analytical and numerical methods (Case study: Tabriz underground railway)”, Journal of Civil and Environmental Engineering, 2020, 49 (4), 21-32. https://doi.org/10.22034/ceej.2020.7656 Tarighazali S, Gafouri M, Lashkaripour G, Hasanpour J, “Influence of fine grains on decreasing slump value and workability during soil conditioning with foam for EPB-TBM tunneling”, Tunneling and Underground Engineering, 2014, 3 (2), 145-159. https://doi.org/10.22044/tuse.2015.379 Thewes M, Budach C, “Soil conditioning with foam during EPB tunneling”, Geomechanik und Tunnelbau, 2010, 3 (3), 256-267. https://doi.org/10.1002/geot.201000023 Vinai R, Oggeri C, Peila D, “Soil conditioning of sand for EPB applications: laboratory research”, Tunnelling and Underground Space Technology, 2008, 23 (3), 308-317. https://doi.org/10.1016/j.tust.2007.04.010 Zhou X, Yang Y, “Effect of foam parameters on cohesionless soil permeability and its application to prevent the water spewing”, Applied Sciences, 2020, 10 (5), 1787. https://doi.org/10.3390/app10051787 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |