| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,435 |
| تعداد مقالات | 17,653 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,493,054 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,238,855 |
رابطه میزان اعتیاد اینترنتی با اهمال کاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان متوسطه | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 2، مهر 1400، صفحه 79-92 اصل مقاله (1.86 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.49789.1022 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید شریفی رهنمو* 1؛ آیت اله فتحی2؛ مجید شریفی رهنمو3 | ||
| 1دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
| 2استادیار پژوهشی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه عالمه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه میزان اعتیاد اینترنتی با اهمال کاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان متوسطه انجام پذیرفت. روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه هدف را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر همدان به تعداد 14543 نفر در سال تحصیلی 98-99 تشکیل میدهند که از بین آنها و براساس جدول کرجسی مورگان 384 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در ادامه جهت جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه تعللورزی تحصیلی سواری استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه در محیط نرم افزار spss23 استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد، مؤلفههای اعتیاد به اینترنت(مشکلات اجتماعی، تأثیر بر عملکرد، فقدان کنترل، استفاده مرضی از چتروم و بیتوجهی به وظایف شغلی و تحصیلی) قادر است، تعللورزی تحصیلی نوجوانان دختر را به صورت مثبت و بهزیستی روانی را به صورت منفی و معناداری پیشبینی نماید. نتیجه گیری: بنابراین وقتی دانشآموزان به استفاده از اینترنت گرایش شدیدی پیدا میکنند و ساعات زیادی به پرسهزدن در فضای مجازی اختصاص میدهند، از میزان حساسیتشان به عملکرد تحصیلی و همچنین ارتباطات و تعاملات اجتماعی شان کاسته شده و به تبع آن بهزیستی روانشناختی آنان تحت تأثیرات منفی این پدیده واقع گشته و همچنین پدیده ای تحت عنوان اهمال کاری تحصیلی در آنان به وجود میآید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتیاد اینترنتی؛ اهمالکاری تحصیلی؛ بهزیستی روانشناختی؛ دانشآموزان متوسطه | ||
| مراجع | ||
|
حسینی بهشتیان, سیدمحمد. (1391). رابطة بین اعتیاد به اینترنت و ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران. جامعهپژوهی فرهنگی, 3(1), 79-96.
حمیدی, فریده, مهدیه نجف آبادی, مجید, نمازیان نجف آبادی, ثمانه. (1394). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. فناوری آموزش و یادگیری, 1(3), 89-106.
طالقانینژاد, محمدعلی, داوری, رحیم, لطقی کاشانی, فرح. (1400). پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و سبکهای کنار آمدن با استرس و هوش هیجانی دانش آموزان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 11(3 (پیاپی43)), 109-129.
فتحی آذر، اسکندر. (1396). روشها و فنون تدریس. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
قاسمزاده، لیلا. (1395). آسیبشناسی تنهایی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان با و بدون استفاده از اینترنت. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
کاوه قهفرخی، محمدجواد؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه. (1396). بررسی رابطه بین استفاده جوانان از شبکه های اجتماعی و شرکت در مراسم مذهبی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی, 2(2 (پیاپی 3)), 37-60.
کیامرثی, آذر, آریاپوران, سعید. (1394). شیوع اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با تعللورزی و پرخاشگری در دانشآموزان. روان شناسی مدرسه, 4(3), 67-85.
الهکرمی، آزاد. (1394). مقایسه اعتیاد به اینترنت و مولفههای سلامت عمومی در فرزندان جانبازان و غیرجانبازان. مجله طب نظامی, 17(4), 265-272.
Ak S, Koruklu N, Yilmaz Y. A(2013) study on Turkish adolescents internet use Possible predictors of internet addiction, Cyberpsych Beh Soc N 2013; 16:205-9.
Barany M, Obverts U.(2013). Problematic proms in college internet and mobile phone use and clinical students: The role of emotional intelligence. Comput Hum Behav;14(2): 1182-1187.
Barkin, S. (2014) "Social Skills and Attitudes Associated With Substance Use Behaviors Among Young Adolescents", Journal of Adolescent Health, 30(3): 448-454.
Breems. N, Basden A. (2014) Understanding of computers and procrastination: A philosophical approach. Computers in HumanBehavior 31 (2014) 211–223.
Bullen، P & Harre,N (2013), The Internet:It Effects on Fatety and Behaviour Implications for Adolescents, Department of Psychology، University of Auckland November.
Buneviciene, I., & Bunevicius, A. (2021). Prevalence of internet addiction in healthcare professionals: Systematic review and meta-analysis. International Journal of Social Psychiatry, 67(5), 483-491.
Can, S., & Zeren, Ş. G. (2020). The Role of Internet Addiction and Basic Psychological Needs in Explaining the Academic Procrastination Behavior of Adolescents. Cukurova University Faculty of Education Journal, 48(2).
Castells, M .(2001). The Age of Information and the Rise of the Networked Society (Translated by Ali Paya and Ahmad Alikhalian and Afshin Khakbaz), Tehran: New Design Publications. [in Persian]
Cheng, S. T & Chan, A. C (2005(. Measuring psychological well-being in the Chinese. Personality and Individual Differences, 38(6), 1307-1316.
Chiara, AM (2002). Multidimensional optimism and well-being: A prospective study of multiple concepts of optimism as protective factors following high stress.
Extremera N, Durán A and Rey L (2017) (Perceived emotional intelligence and dispositional optimism–pessimism: Analyzing their role in predicting psychological adjustment among adolescents. Personality and Individual Differences. 42 (6): 1069-1079.
Gong, Z., Wang, L., & Wang, H. (2021). Perceived stress and internet addiction among Chinese College Students: Mediating effect of procrastination and moderating effect of flow. Frontiers in Psychology, 12, 2290.
Klibert, J; Langhinrichsen-Rohling, J; Luna, A & Robichaux, M (2011). Suicide proneness in college students: relationships with gender, procrastination, and achievement motivation. Death Stud, 35(7): 625-645.
Ling-yan,L.,Deng-HUA,& Ran,T. (2015). Family function of adolescents with excessive internet usage. chineese mental health journal, 01(10) ,501-543.
Madhan, B; Kumar, CS; Naik, ES; Panda, S; Gayathri, H & Barik, AK (2012). Trait procrastination among dental students in India and its influence on academic performance. J Dent Educ, 76(10): 1393-398.
Morrison, A. P. , French. P. , & Wells, A.(2017). Metacognitive beliefs across the continuum of psychosis: Comparisons between patients with psychotic disorder, patients at ultra-high risk and non-patients . Behaviour Research and Therapy: 45 (9), 2241-2246.
Nel, L (2011). The psychofertological experiences of masters degree students in professional psychology programms: An interpretative phenomenological analysis. Thesis in fulfilment of the requirements for the degree. Department of Psychology Faculty of The Humanities: University Of The Free State Bloemfontein. 48- 84.
Psychological Well-Being: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Plos One, 11(6), e0158092.
Ryff, C. D (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing, Journal of Personality and Social Psychology. 57(6), 1069.
Ryff, C. D (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing, Journal of Personality and Social Psychology. 57(6), 1069.
Steel, P (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analitytic and Theorical Review of Quintessential SelfRegulatin failure. Psychological Bulleetin,33(133): 65-94.
Steel, P (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analitytic and Theorical Review of Quintessential SelfRegulatin failure. Psychological Bulleetin,33(133): 65-94.
Tras, Z., & Gökçen, G. (2020). Academic Procrastination and Social Anxiety as Predictive Variables Internet Addiction of Adolescents. International Education Studies, 13(9), 23-35.
Tras, Z., & Gökçen, G. (2020). Academic Procrastination and Social Anxiety as Predictive Variables Internet Addiction of Adolescents. International Education Studies, 13(9), 23-35.
Weiss, L. A; Westerhof, G. J & Bohlmeijer, E. T (2016). Can We Increase Psychological Well-Being? The Effects of Interventions on Psychological Well-Being: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Plos One, 11(6), e0158092.
Weiss, L. A; Westerhof, G. J & Bohlmeijer, E. T (2016). Can We Increase Psychological Well-Being? The Effects of Interventions on
Young, K. S (1996). Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. Available on: www.google.com.
Young, K. S (1996). Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. Available on: www.google.com. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,767 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,152 |
||