| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,591 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,220,196 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,053,108 |
تحلیل پدیدارشناسانهی تجارب زیسته آموزگاران از چالشهای آموزش در مدارس ابتدایی عشایری | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 33-49 اصل مقاله (1.93 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.49035.1016 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن فرمهینی فراهانی1؛ سیدهادی مدنی* 1؛ احد عظیمی آقبلاغ2 | ||
| 1دانشگاه شاهد | ||
| 2دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشجوی دکتری | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر توصیف و فهم تجربهها و ادراکهای آموزگاران، از چالشهای آموزش در مدارس ابتدایی عشایری میباشد. روشها: برای درک تجارب زیسته آموزگاران، از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدار شناسی توصیفی استفاده شد. تعداد 15 نفر از آموزگاران، به عنوان مشارکتکننده انتخاب شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته و مشاهده هدفمند گردآوری شد. تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها به صورت دستی و با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. اعتماد پذیری یافتهها با استفاده از غوطهوری و مطالعه مکرر و بازنگری توسط مشارکتکنندگان و خبرگان به دست آمد. یافتهها: بر بنیاد یافتههای پژوهش میتوان تجارب مشارکت کنندگان را در سه مضمون اصلی بوم شناختی، انگیزشی و برنامه درسی دسته بندی و توصیف کرد. چالشهای بوم شناختی شامل: ازدواج زود هنگام، غیبت های مکرر، اصرار بر تنبیه، محدود نمودن آموزش بر دوره ابتدایی، دو زبانگی و دانش آموز به عنوان نیروی کار بود. چالش های انگیزشی در بر دارنده، رغبت تحصیلی، مدرسه به مانند محل تفریح، ترک تحصیل و تحدید یادگیری به مدرسه می باشد. همچنین، چالشهای برنامه درسی شامل ارزشیابی کیفی، برنامه درسی متمرکز، امکانات آموزشی و زمان میباشد نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزگاران مورد مطالعه، محدودیتهای متفاوتی را از تدریس در مدارس عشایری تجربه کردهاند و در مجموع با چالشهای عدیدهای در فرایند آموزش روبرو هستند که نیازمند توجه ویژه متولیان امر می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ آموزگاران؛ مدارس عشایری؛ پدیدار شناسی؛ چالش ها | ||
| مراجع | ||
|
- ایمان، محمد تقی ( 1394). روششناسی تحقیقات کیفی . قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
باستان، مرضیه (1395). ارزیابی آسیبها و مشکلات برنامه ریزی درسی مدارس ابتدایی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر معلمان و مردم بومی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
- بخشنده، نصرت و میراج، فرحناز (1390). جامعه و منطقه بندی جمعیت عشایر کوچنده ایران، تهران: نشر نصرت.
- تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به جامعه عشایری (1395). دبیر خانه عالی عشایر، دفتر ساماندهی و هماهنگی امور عشایر.
تورانی، حیدر و عارف نژاد سعید (1396). بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت.; ۳۳ (۴) :۳۱-.۴۸
- حیدرزادگان، علیرضا و صندوقداران، محمد حسین. (1396). فرصتهای آموزشی دانش آموزان عشایر استان سیستان و بلوچستان: (برابر یا نابرابر). مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 6(11), 159-175.
- صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید و شکوهی نیا، محسن (1393). بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیب های احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی. 5(9)، 59-99.
- عباسی, اسدالله (1397). بررسی و تحلیل اهداف تعلیم و تربیت عشایر با تکیه بر دیدگاههای تربیتی بهمن بیگی: تحلیل محتوای کیفی. تدریس پژوهی, 6(3), 123-146.
- عبدلی، مصطفی (1394). چالش کوچ عشایر و مدارس عشایر. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی،3، (5):22-5.
- عطاران، محمد و عبدلی، مصطفی. (1391). فرهنگ یادگیری مدرسه عشایر کوچ رو: روایت های یک معلم. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران7، (25)، 64-45.
- فیوضات، یحیی (1389). مبانی برنامه ریزی آموزشی. نشر ویرایش،چاپ بیست وسوم.
- مایر، فردریک (1396). تاریخ اندیشه های تربیتی، ترجمه علی اصغر فیاض،جلد اول. تهران: سمت.
- هواسی زاد، مریم. (1397). فرهنگ آموزش در عشایر کوچرو؛ تجارب زیسته معلمان عشایری از تدریس و دلالتهای آن برای طراحی برنامه درسی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- یاریقلی، بهبود و صیادی، صادق (1395). تجربه زیسته معلمان از موانع تفاوت های فرهنگی در اجرای برنامه درسی: پژوهش پدیدار شناسی. چهادهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، فرهنگ و برنامه درسی، دانشگاه بو علی سینا همدان.
-Alhassan, Bolaji , Yussuf H.T,(2011). EDUCATION FOR ALL IN NIGERIA: REACHING OUT TO THE NOMADIC POPULATION. Education for all in Nigeria: Reaching out to the Nomadic Population.
-Banks, J. A. & Banks, C. A. M. (2005). Multicultural education Issues and Perspectives (5th ed.), New York: John Wiley.
-Bangsbo, E. (2008). Schooling for knowledge and cultural survival: Tibetan community schools in nomadic hearing areas. Educational Review, 60(1), 69-84.
-Bernstein, B. (1975b). Class, Codes, and Control, London and Boston:Routledge and Kegan paul, Vol. 2.
-Bleakley, A. (2004). Education research in the postmodern. University of Plymouth. http://www.edu.plymouth.ac.uk.
-Cranston, N., Mulford, B., Keating, J., & Reid, A. (2010). Primary school principals and the purposes of education in Australia: Results of a national survey, Journal of Educational Administration, 48 (4): 517 – 539.
- Sahu KabitaKumari, M. (2014), “Challenging Issues of Tribal Education in India”, IOSR Journal of Economics and Finance (IOSR-JEF), Volume 3, Issue 2. Ver. II (Mar-Apr. 2014).
-Dyer, Caroline. (2015). Evolution in approaches to educating children from mobile and nomadic communities, Education for All 2000-2015: achievements and challenges, ED/EFA/MRT/2015/PI/15.
-Ismail Ali, Ahmed (2019). Challenges of Nomadic Pastoralists in Availing Primary Education to their Children, focusing on Hawd Region of Somaliland . American Research Journal of Humanities Social Science (ARJHSS) E-ISSN: 2378-702X Volume-02, Issue-02, pp-28-47 .
- Grahn, R. (2008), The Paradox of Pastoral Vulnerability: From Poverty to Power. Oxford.
- Green, P.E. (2009). Nonverbal differences in communication style between American Indian and Anglo elementary classrooms. American educational research Journal, 22, 101- 115.
- Giorgi A (2005) The phenomenological movement and research in the human sciences. Nursing Science
Quarterly. 18 (1) 75-82.
-Kratli, Saverio and Dyer, Caroline (2009). Mobile Pastoralists and Education: Strategic Options. Education for Nomads Working Paper 1.
-M.H Shagari. H. Y. Bello. Umar S.(2013). The Role of Nomadic Education in Developing Nomadic Community. Academic Journal of Interdisciplinary Studies Published by MCSER-CEMAS-Sapienza University of Rome.
-Olaniran, S. O. (2018). Almajiri education: Policy and practice to meet the learning needs of the nomadic population in Nigeria. International Review of Education, 64(1), 111-126.
-Orodho, A. J., Waweru, P. N., & Getange, K. N. (2014). Progress towards attainment of Education For All (EFA) among nomadic pastoralists: How do we dismantle the gender Differential jinx in Mandera County, Kenya. International Organization of Scientific Research (IOSR) Journal of Humanities and Social Sciences (IOSR-JHSS), 19(2), 106-117.
-Perkins, M. & Mebert. J. (2011). Efficacy of multicultural education for student. Journal of cross cultural psychology, 36, 76-92.
-Quda, James, Bill et. al. (2015). Quality of Education for Pastoralists in Public Primary Schools in Kajiado County, Kenya: A Case Study of Dupoto-E-Maa Eduaction Project in Kajiado Central District. 6 (34).
-Reddy, J. (2010). Education for Pastoralists in Mongolia: The role of Non- Formal Education. Journal of Unschooling & Alternative Learning, 4(8).
- Reiners G M (2012) Understanding the differences between Husserl’s (descriptive) and Heidegger’s
(interpretive) phenomenological research. Journal of Nursing and Care. 1 (5) 1-3.
-Satyasavitri V. B.*, and Dr. P. M. Honakeri.(2018). Impact of Ashram Schools Issues and Challenges of Tribal Education in India. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 8, Issue 2.
-Sharifi, S. (2013), EDUCATION OF NOMAD CHILDREN IN THE NORTH & EAST OF AFGHANISTAN Faculty of Art and Social Science Thomson/Wadsworth.
-Sharma, A. (2011) South Asian Nomads - A Literature Review UK: University of Sussex SCA (2012) International Conference on Nomadic Education Kabul Weijer, F. (2007) Nomadic People 11(1).
- Sahu KabitaKumari (2014), “Challenging Issues of Tribal Education in India”, IOSR Journal of Economics and Finance (IOSR-JEF), Volume 3, Issue 2. Ver. II (Mar-Apr. 2014).
-Torimiro، D. O.، Dionco-Adetayo، E. A.، & Okorie، V. O. (2003). Children and Involvement in Animal Rearing Activities: A Traditional Occupation for Sustainability of Nomadic Culture?. Early Child Development and Care173، 185 – 192.
-Tomasevski, Katarina. (2003), Education denied: Costs and Remedies, March2003. University press Ltd Dhaka.
UNICEF. (2014). All children in School by 2015: Global initiative on out-of-school children. UNICEF Regional Office for South Asia, Kathmandu, Nepal | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 844 |
||