| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,508 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,626,969 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,790,854 |
تحلیل پدیدارشناسانهی تجارب زیسته آموزگاران از چالشهای آموزش در مدارس ابتدایی عشایری | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 33-49 اصل مقاله (1.93 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.49035.1016 | ||
| نویسندگان | ||
| محسن فرمهینی فراهانی1؛ سیدهادی مدنی* 1؛ احد عظیمی آقبلاغ2 | ||
| 1دانشگاه شاهد | ||
| 2دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشجوی دکتری | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر توصیف و فهم تجربهها و ادراکهای آموزگاران، از چالشهای آموزش در مدارس ابتدایی عشایری میباشد. روشها: برای درک تجارب زیسته آموزگاران، از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدار شناسی توصیفی استفاده شد. تعداد 15 نفر از آموزگاران، به عنوان مشارکتکننده انتخاب شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته و مشاهده هدفمند گردآوری شد. تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها به صورت دستی و با استفاده از الگوی کلایزی انجام شد. اعتماد پذیری یافتهها با استفاده از غوطهوری و مطالعه مکرر و بازنگری توسط مشارکتکنندگان و خبرگان به دست آمد. یافتهها: بر بنیاد یافتههای پژوهش میتوان تجارب مشارکت کنندگان را در سه مضمون اصلی بوم شناختی، انگیزشی و برنامه درسی دسته بندی و توصیف کرد. چالشهای بوم شناختی شامل: ازدواج زود هنگام، غیبت های مکرر، اصرار بر تنبیه، محدود نمودن آموزش بر دوره ابتدایی، دو زبانگی و دانش آموز به عنوان نیروی کار بود. چالش های انگیزشی در بر دارنده، رغبت تحصیلی، مدرسه به مانند محل تفریح، ترک تحصیل و تحدید یادگیری به مدرسه می باشد. همچنین، چالشهای برنامه درسی شامل ارزشیابی کیفی، برنامه درسی متمرکز، امکانات آموزشی و زمان میباشد نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزگاران مورد مطالعه، محدودیتهای متفاوتی را از تدریس در مدارس عشایری تجربه کردهاند و در مجموع با چالشهای عدیدهای در فرایند آموزش روبرو هستند که نیازمند توجه ویژه متولیان امر می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ آموزگاران؛ مدارس عشایری؛ پدیدار شناسی؛ چالش ها | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,087 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 817 |
||