| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,523 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,798,989 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,830,031 |
شناسایی و رتبهبندی چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 14-32 اصل مقاله (2.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.47895.1011 | ||
| نویسندگان | ||
| کیومرث تقی پور* 1؛ مهری محمدی2؛ حسین دهقانزاده3 | ||
| 1هیات علمی | ||
| 2علوم تربیتی/دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه تبریز/تبریز/ایران/ | ||
| 3هیئت علمی | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و اهداف: هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی میباشد. روش ها: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعهی آماری پژوهش کلیهی دانشجویان دانشگاه تبریز در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ بودند که 388 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه مورد تائید اساتید و متخصصان حوزهی علوم تربیتی قرار گرفت. روایی سازهی آن نیز از طریق تحلیل عاملی تاییدی تعیین شد. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ (928/0) بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T تک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: از دیدگاه دانشجویان، ابعاد پشتیبانی، نگرش و دسترسی به عنوان چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز شناسایی شدهاند. به لحاظ رتبهبندی، به ترتیب ابعاد؛ پشتیبانی، دسترسی، نگرش، تعامل، ارزشیابی و بازخورد، زیرساخت، شیوهی ارائهی محتوا، برنامهریزی و مدیریت کلاس، محتوا و ویژگیهای فردی مهمترین چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان در شرایط کرونایی میباشند. نتیجه گیری: یافتهها بیانگر وجود چالشهای آموزش در سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی دانشگاه تبریز میباشد که ضرورت دارد دانشگاه تبریز با تدابیری مانند تشکیل گروههای پشتیبان فنی، آموزشی و انسانی جهت ارائهی کمکهای لازم به دانشجویان در مواقع ضروری، تدارک برنامههایی برای تغییر نگرش دانشجویان نسبت به آموزش الکترونیکی و تسهیل امکانات دسترسی دانشجویان به سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی در صدد اصلاح این موانع و چالشها برآید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چالشهای آموزش؛ سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی؛ آموزش الکترونیکی؛ کرونا | ||
| مراجع | ||
|
اصغری، مهرداد؛ علیزاده، مهستی؛ کاظمی، عبدالحسین؛ صفری، حسین؛ اصغری، فرهاد؛ باقریاصل، محمدمهدی؛ و حیدرزاده، سیامک (۱۳۹۱). چالشهای آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی از دیدگاه اعضاء هیئت علمی. مجلهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی یزد، ۷(۱): ۲۶-۳۴.
اسماعیلی، هادی؛ رحمانی، شاهپور؛ کاظمی، احمد؛ و علیاحمدی، مصطفی (۱۳۹۵). ارزیابی وضعیت یادگیری الکترونیکی واحد آموزش الکترونیکی دانشگاه سیستان و بلوچستان. پژوهشهای مدیریت عمومی، ۹(۳۴): ۲۲۱-۲۴۱.
بابایی، محمود (1389). مقدمهای بر یادگیری الکترونیکی. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، چاپار.
باقریمجد، روحالله؛ شاهی، سکینه؛ و مهرعلیزاده، یدالله (۱۳۹۲). چالشهای توسعهی آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی (مطالعهی موردی دانشگاه شهید چمران اهواز). توسعهی آموزش در علوم پزشکی، ۶(۱۲): ۱-۳۱.
تقیزاده، سعیده (1399). چالشها و راهکارهای یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان. مجموعه مقالات چالش های یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، دانشگاه بوعلی سینا.
جعفریفر، زهره؛ خراسانی، اباصلت؛ و رضاییزاده، مرتضی (۱۳۹۵). شناسایی و رتبهبندی چالشهای یادگیرندگان در آموزش و بهسازی الکترونیکی منابع انسانی (مطالعهی موردی: دانشگاه شهید بهشتی). فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، ۱۱(۲): ۸۵-۱۰۴.
حسینپور، سهیلا (1399). تبیین فلسفی پارادایم پساساختارگرایی یادگیری الکترونیکی با تاکید بر آموزش عالی. مجموعه مقالات چالشهای یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، همدان. دانشگاه بوعلی سینا.
حسینیسنو، سیدامین؛ و عطاری، مهسا (۱۳۹۴). شناسایی و اولویتبندی عوامل آموزشی و فناوری موثر بر موفقیت آموزش الکترونیکی از نظر دانشجویان دورههای الکترونیکی کارشناسی ارشد پردیس بین المللی دانشگاه فردوسی، دومین کنگرهی بین المللی فناوری، ارتباطات و دانش.
دهقانزاده، حسین (1399). ویدئوهای آموزشی غیرهمزمان، راهبردی مناسب جهت تقویت حضور اجتماعی- عاطفی در محیطهای یادگیری. مجموعه مقالات چالشهای یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
رستگارپور، حسن؛ و گرجیزاده، سحر (۱۳۹۱). ارزیابی کارآمدی دورههای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تربیت مدرس از دیدگاه کاربران. فصلنامهی فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۲(۳): ۵-۳۰.
روشنی علی بنه سی، حسن؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ خراسانی، اباصلت (1396). چالشهای کیفیت ارزشیابی برنامهی درسی دورهی آموزش مجازی (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامهی مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7(18): 29-52.
ساجدیفر، یوسف و عمرانی، لیلا (1399). شناسایی چالشهای موجود در سیستم آموزشی دانشگاههای کشور در دوران شیوع کرونا. مجموعه مقالات چالشهای یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، همدان. دانشگاه بوعلی سینا.
شهیدی، فاطمه؛ و ظریف صنایعی، ناهید (1392). تعامل در یادگیری الکترونیکی. مجلهی بین رشتهای یادگیری مجازی در علوم پزشکی، 4(3): 48-55.
صنیع ثالث، زهره؛ محمودی، محمد تقی؛ و مالکی، شهاب (۱۳۹۵). بررسی چالشهای یاددهی- یادگیری بر توسعه و بکارگیری آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد). آموزش در علوم انتظامی، ۲۳(۱۴):۱۰۱-۱۲۰.
فیضی، کامران؛ و رحمانی، محمد (۱۳۸۸). یادگیری الکترونیکی در ایران، مسائل و راهکارها با تأکید بر آموزش عالی. فصلنامهی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، ۱۰(۳): ۹۹-۱۲۰.
قراباغی، حسن (1399). چالشهای آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: نگاهی به جایگاه پرورش حیطهی روانی حرکتی و حیطهی عاطفی در شرایط ناشی از کرونا ویروس. مجموعه مقالات چالشهای یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی، همدان. دانشگاه بوعلی سینا.
کاکائی، فهیمه؛ و حکیمزاده، رضوان (۱۳۹۵). ارزیابی کیفیت برنامهی آموزش الکترونیکی دورهی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه شیراز. فصلنامهی فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ۶(۳): ۸۵-۱۰۹.
محمدی علیآبادی، محسن (۱۳۹۵). بررسی چالشهای توسعه و پیادهسازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیامنور مرکز بافت، اولین کنفرانس ملی شهر هوشمند، قم.
موسوی، مینا؛ محمدزاده نصرآبادی، مهناز؛ پزشکیراد، غلامرضا (1390). شناسایی و تحلیل موانع و عوامل بازدارنده به کارگیری و توسعه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه پیام نور. فصلنامهی پزوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 16(59): 137-154.
میرزایی، علیرضا؛ و شعبانینیا، فریدون (۱۳۹۲) مروری بر سیستمهای نوین آموزشی. مجلهی بینرشتهای یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، ۴(۲): ۶۲-۷۴.
نوبخت، ملیحه؛ غلامی، حسن؛ عمادزاده، علی؛ و سرگزی، سمانه (۱۳۹۵). بررسی کیفیت دورهی آموزش الکترونیکی رشتهی آموزش پزشکی بر اساس معیارهای آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجلهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۱(۴): ۲۸۷-۳۰۰.
Abed, E. K. (2019). Electronic Learning and its Benefits in Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(3), em1672.
Aboagye, E., Yawson, J. A., & Appiah, K. N. (2021). COVID-19 and E-learning: The challenges of students in tertiary institutions. Social Education Research, 1-8.
Affouneh, S., Salha, S., & Khlaif, Z. N. (2020). Designing quality e- environments for emergency remote teaching in coronavirus crisis. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 11(2), 135-137.
Ali, M., Hossain, S. K., & Ahmed, T. (2018). Effectiveness of E-learning for university students: Evidence from Bangladesh. Asian Journal of Empirical Research, 8(10), 352-360.
Alqahtani, A. Y., & Rajkhan, A. A. (2020). E-learning critical success factors during the covid-19 pan-demic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Education Sciences, 10(9), 1–16.
Aparicio, M., Bacao, F., & Oliveira, T. (2016). Cultural impacts on e-learning systems' success. The Internet and Higher Education, 31, 58-70
Babu, G. S., & Sridevi, K. (2018). Importance of E-learning in Higher Education: A study. International Journal of Research Culture Society, 2(5), 1-8.
Bao, W. (2020). COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115.
Bhagat, K. K., Wu, L. Y., & Chang, C. Y. (2016). Development and validation of the perception of students towards online learning (POSTOL). J. Educ. Technol. Soc., 19(1), 350-359.
Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2010). How People Learn: Brain, Mind, Experience and School. First ed. National Academies Press.
Chang, C. L., & Fang, M. (2020). E-Learning and online instructions of higher education during the 2019 novel coronavirus diseases (COVID-19) epidemic. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1574, No. 1, p. 012166). IOP Publishing.
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educa-tional Technology Systems, 41(1), 5–22.
Edelhauser, E., & Lupu-Dima, L. (2020). Is Romania prepared for eLearning during the COVID-19 pandemic?. Sustainability, 12(13), 5438.
El Gamal, S., & Abd El Aziz, R. (2011). The Perception of Students' Regarding E-Learning Implementation in Egyptian Universities. In The Fifth International Conference on Digital Society, eL&mL.
Gillett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10(1), 20-30.
Jena, P. K. (2020). Online learning during lockdown period for covid-19 in India. International Journal of Multidisciplinary Educational Research (IJMER), 9.
Kaisara, G., & Bwalya, K. J. (2021). Investigating the E-Learning Challenges Faced by Students during COVID-19 in Namibia. International Journal of Higher Education, 10(1), 308-318.
Kebritchi, M., Lipschuetz, A., & Santiague, L. (2017). Issues and challenges for teaching successful online courses in higher education: A literature review. Journal of Educational Technology Systems, 46(1), 4-29.
Kim, N., Smith, M. J., & Maeng, K. (2008). Assessment in Online Distance Education: A Comparison of Three Online Programs at a University. Online Journal of Distance Learning Administration. 6: 135-143.
Kumar, P., & Sridhar, S. (2020). Review Study on E-Learning in Higher Education Administration and Management. (IJITR) International Journal of Innovative Technology and Research, 8(2): 9506-9511.
Lakhal, S., Bateman, D., & Bédard, J. (2017). Blended Synchronous Delivery Mode in Graduate Programs: A Literature Review and Its Implementation in the Master Teacher Program. Collected Essays on Learning and Teaching, 10, 47-60.
Mather, M., & Sarkans, A. (2018). Student Perceptions of Online and Face-to-Face Learning. International Journal of Curriculum and Instruction, 10(2), 61-76.
Mohammadi, M. K., Mohibbi, A. A., & Hedayati, M. H. (2021). Investigating the challenges and factors influencing the use of the learning management system during the Covid-19 pandemic in Afghanistan. Education and Information Technologies, 1-34.
Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K. S., & Jha, G. K. (2021). Students’ perception and preference for online education in India during COVID -19 pandemic. Social Sciences & Humanities Open, 3(1), 100101.
Noor-Ul-Amin, S. (2013). An effective use of ICT for education and learning by drawing on worldwide knowledge, research, and experience. ICT as a Change Agent for Education. India: Department of Education, University of Kashmir, 1-13.
Pustinen, M. & Rouet, J. (2009). Learning with new technologies: Help seeking and information searching revisited. Computers & Education, 53 (4), 1014–1019.
Rasheed, R. A., Kamsin, A., & Abdullah, N. A. (2020). Challenges in the online component of blended learning: A systematic review. Computers & Education, 144, 103701.
Rieley, J. B. (2020). Corona Virus and its impact on higher education. Research Gate.
Rotas & Cahapay, M. B. (2020). Difficulties in Remote Learning: Voices of Philippine University Students in the Wake of COVID-19 Crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(2), 147-158.
Shafiei Sarvestani, M., Mohammadi, M., Afshin, J., & Raeisy, L. (2019). Students’ experiences of e-Learning challenges; a phenomenological study. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 10(3), 1-10.
Soni, V. D. (2020). Global Impact of E-learning during COVID 19. Available at SSRN 3630073.
Sridhar, S. (2020). Literature Study on E-Learning in Higher Education Administration and Management. (IJITR) International Journal of Innovative Technology and Research ,8(2): 9501-9505.
Sunkara, V. M., & Kurra, R. R. (2017). An analysis of learner satisfaction and needs on e-learning systems. International Journal of Computational Intelligence Research, 13(3), 433-444.
Yusuf, N., & Al-Banawi, N. (2013). The impact of changing technology: The case of e-learning. Contemporary Issues in Education Research (CIER), 6(2), 173-180. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |
||