| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,425 |
| تعداد مقالات | 17,557 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,924,254 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,888,231 |
جایگاه نظر کانت در میان نظریههای ناظر بر روابط دین و اخلاق | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| دوره 16، شماره 38، 1401، صفحه 562-582 اصل مقاله (1.53 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2021.47195.2915 | ||
| نویسندگان | ||
| حبیب الله کاظم خانی* 1؛ اسماعیل سعادتی خمسه2؛ جلال پیکانی3 | ||
| 1استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| 2دانشیار گروه الهیات، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
| 3دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه پیام نور، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| چنانکه میدانیم، کانت یکی از مهمترین نظریهها را درباره نسبت میان دین و اخلاق ارائه کرده است. توضیح و تحلیل موضع کانت در خصوص نسبت میان اخلاق و دین و تعیین جایگاه آن با معرفی مهمترین آراء مطرح در این خصوص آغاز میشود تا از این رهگذر موقف و موضع کانت کشف و تعیین گردد. تعیین و تشخیص موضع کانت به سبب تمایزی که میان دین وحیانی و تاریخی و دین طبق تلقّی و تفسیر خود میگذارد، در بدو نظر دشوار مینماید. نهایتاً معلوم میشود که رابطه اخلاق کانتی با دین وحیانی رابطهای غیرتاریخی است؛ دوگانگی میانشان حاکم است و منشأ واحدی ندارند؛ ولی با تفسیر عقلانیِ دین وحیانی سازگاری میان آنها امکانپذیر است. ولی اگر اخلاق کانتی با دین عقل عملی سنجیده شود، رابطه آن دو غیرتاریخی بوده و میان آنها دوگانگی برقرار است؛ از حیث منشأ مستقل از هم بوده و دین عقل عملی وابسته به اخلاق خواهد بود. در اثر منتشره پس از مرگ خدا همان عقل عملی است و کمال اخلاقی و سعادت حقیقی که ظهور کامل عقل عملی در عالم پدیدار است در جامعه مشترکالمنافع اخلاقی تحقق مییابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دین؛ اخلاق؛ کانت؛ دین عقل عملی؛ دین وحیانی و تاریخی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,027 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 619 |
||