| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,547 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,712,788 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,808,719 |
ارزیابی دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی بر اساس شاخص های شورای عالی انقلاب فرهنگی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 5، دوره 1، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 58-95 اصل مقاله (599.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.13711 | ||
| نویسنده | ||
| ابراهیم رحیمی* | ||
| دکترای مدیریت منابع انسانی و عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشکده فنی و حرفه ای قم، قم، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی بر اساس شاخص های شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفت. روش: روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری شامل مدیران گروه، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی می باشند که با توجه به محدود بودن افراد جامعه، نمونه گیری انجام نشده و همه افراد جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته می شوند. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تحلیل یافته های پژوهش، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شده است. و برای تعیین اعتبار و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. به منظور تجزیه و داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: با توجه به نتایج به دست آمده، وضعیت دانشکده های فنی و حرفه ای استان مرکزی در همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اعتبارات و امکانات متوسط ارزیابی شده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، دانشکده ها می توانند جهت برنامه ریزی برای تغییرات و تحولات لازم از آن استفاده نمایند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزیابی؛ شاخص؛ شاخص های ارزیابی؛ آموزش فنی و حرفه ای | ||
| مراجع | ||
|
احمدی ده قطب الدینی، محمد؛ عبدلی، محمد علی؛ فرزاد، ولی الله و کیامنش، علیرضا. (1389). "ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران"، نامه آموزش عالی، سال سوم، شماره یازدهم، ص 37-9.
بازرگان، عباس، حجازی، یوسف و اسحاقی، فاخته (1386). فرایند اجرای ارزیابی درونی در گروههای آموزشی دانشگاهی (راهنمای عملی)، چ 2، تهران: نشر دوران.
جعفری، مصطفی؛ نوری، سیامک و طالبی، داود. (1390). "تحلیل عاملی شاخص های موثر در نظام جامع ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور"، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، دوره 1، شماره 1، ص 64-43.
جعفری، افسر؛ احسانی، محمد؛ خبیری، محمد و مومنی، منصور. (1387). "طراحی سیستم ارزیابی عملکرد دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران"، مدیریت ورزشی، شماره 2، ص 71-51.
چوپانی، حیدر؛ حیات، علی اصغر و زارع خلیلی، مجتبی. (1390). "ارزیابی کیفیت در نظام آموزش عالی ایران؛ موانع، چالش ها و ارائه راهکارها"، اولین همایش بین المللی مدیریت، آینده نگری، کارآفرینی و صنعت در آموزش عالی.
رضایی، علی محمد؛ دلاور، علی؛ احدی، حسن و درتاج، فریبرز. (1389). "ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ)"، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، دوره 1، شماره 1، ص 25-1.
شفیعا، محمد علی. (1380). "شاخصهای مناسب برای ارزیابی کیفیت عملکرد در آموزش عالی ایران"، طررح پژوهشی.
فراستخواه، مقصود. (1387). "بررسی وضع موجود و مطلوب ارزیابی نظام علمی در ایران با تاکید بر بخش آموزش عالی"، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال اول، شماره 2، ص 58-43.
مدرسی سریزدی، سیده جمیله و مدرسی سریزدی، آسیه السادات. (1394). "الگوی ارزشیابی سیپ و کاربرد آن در آموزش های فنی و حرفه ای"، کارافن، شماره سی و هشتم، ص 41-34.
محمدی، رضا؛ زمانی فر، مریم و صادقی مندی، فاطمه. (1394). "بررسی وضعیت ارزشیابی کیفیت در آموزش های کاربردی"، نامه آموزش عالی، سال هشتم، شماره سی، ص 151-121.
Williams, T.S (2009). Strategic Planning Leadership in Illinois Community Colleges: Who is Leading the Process?. Unpublished doctoral dissertation, university Chicago, Illinois, Retrivised from Proquest Dissertation, UMI Number: 3360118.
Burnett, P., & Clarke, J. (2001). How should a vocational education and training course be evaluated?. Journal of Vocational Education & Training, 51, 4, 607-628.. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |
||