
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,374 |
تعداد مقالات | 16,884 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,339,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,042,364 |
اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش قلدری دانشآموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 41-48 اصل مقاله (477.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.13663 | ||
نویسندگان | ||
سید عدنان حسینی* 1؛ رحیم بدری گرگری2 | ||
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانشآموزان پسر مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه بود و از مقیاس قلدری پاتچین و هیندوجا(2011) بهعنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برای نمونهگیری ابتدا به شیوه تصادفی خوشهای یک مدرسه انتخاب و 40 نفر دانشآموز با بالاترین نرخ رفتار قلدری در آن مشخص گردیده و سپس بهصورت جایگزینی تصادفی در2 گروه 20 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. در فاز عملی تحقیق، برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی طی 10 جلسه 75 دقیقهای و در مدت 5 هفتهی متوالی (هر هفته دو جلسه) به گروه آزمایشی ارائه گردید، درحالیکه گروه گواه در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفت. دادههای بهدستآمده با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از اثربخشی معنیدار برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانشآموزان گروه آزمایشی هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری بود(0/05>P). با عنایت به این یافتهها پیشنهاد میشود آموزش خودتنظیمی هیجانی بهعنوان مداخلهای مؤثر در کاهش رفتارهای قلدری در میان دانشآموزان، جزو برنامههای ضد قلدری در مدارس قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش خودتنظیمی هیجانی"؛ "قلدری"؛ "دانش آموزان" | ||
مراجع | ||
اسمری برده زرد، یوسف؛ رسولی، رویا؛ و اسکندری، حسین. (1396). اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان برافزایش مهارتهای اجتماعی-هیجانی و کاهش افسردگی در دانشآموزان قلدر. مجله مطالعات روانشناختی، 13(3)، 77-96.
بشرپور، سجاد؛ مولوی، پرویز؛ شیخی، سیامک؛ خانجانی، سجاد؛ رجبی، مسلم؛ و موسوی، سید امین. (1391). بررسی ارتباط شیوههای تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانشآموزان نوجوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 13(3)، 264-275.
بیرامی، منصور؛ و علایی، پروانه(1391). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوههای فرزند پروری و ادراک محیط عاطفی خانواده. مجله روانشناسی مدرسه، 2(3)، 38-56.
خورسند خطیبانی، سجاد؛ خسروجاوید، مهناز؛ و ابوالقاسمی، عباس(1399). پیشبینی قلدری بر اساس ویژگیهای شخصیتی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در دانشآموزان. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 15(60)، 131-148.
راجی، نرگس؛ و خلعتبری، جواد. (1396). اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانشآموزان مقطع دبیرستان. مجله مطالعات روانشناختی، 13(1)، 119-135.
شباهنگ رضا؛ صدیقیان، سیده فرناز؛ رحیمی نژاد، عباس؛ و سلطانی شال، رضا. (1398). نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیشبینی قلدری، فصلنامه سلامت روان کودک، 8(3)، 40-50.
عدیلی، هادی؛ سرداری، باقر(1399). اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانشآموزان قلدر دوره متوسطه اول. فصلنامه کودکان استثنایی، 20(4)، 105-117.
گنجه، سید علیرضا؛ دهستانی، مهدی؛ و زاده محمدی، علی. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله و هوش هیجانی در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(2)، 38-50.
محمدی، مسعود؛ فرنام، رابرت؛ و محبوبی، پریسا. (1390). رابطه بین سبکهای دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی در معلمان جزیره کیش. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، 2(7)، 90، 9-20.
مظاهری تهرانی، محمد علی؛ شیری، اسماعیل؛ و ولی پور، مصطفی. (1394). بررسی ماهیت و شیوع قلدری در مدارس راهنمایی روستاهای شهرستان زنجان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(36)، 17-38.
ملکی، صدیقه؛ فلاحی خشکناب، مسعود؛ ره گوی، ابوالفضل؛ و رهگذر، مهدی. (1390). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانشآموزان پسر 12-15 سال. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران(نشریه پرستاری ایران)، 26(69)، 26-35.
موتابی ، فرشته؛ و فتی ، لادن . (1386). آموزش مهارتهای زندگی «مدیریت استرس و مقابلههای سازگارانه». تهران: دفتر امور زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی.
مهربان، رقیه؛ و لیوارجانی، شعله. (1397). بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان مبتنی بر فنون گراس بر تابآوری، پرخاشگری واکنشی و هوش هیجانی در دانشآموزان دوره اول دبیرستان دخترانه وابسته به مهد قرآن تبریز. مجله زن و مطالعات خانواده، 10(39)، 83-119.
میرشمسی، زهرا؛ بهجت، آزیتا؛ سعید منش، محسن؛ و مجیدیان، فاطمه(1399). اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیش فعالی/کمبود توجه. مجله رویش روان شناسی، 9(6)، 193-201.
ناصری، حسین. (1386). مهارتهای زندگی ویژۀ دانشجویان. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
Camodeca, M., & Coppola, G. (2019). Participant roles in preschool bullying: The impact of emotion regulation, social preference, and quality of the teacher–child relationship. Social Development, 28(1), 3-21. Chambers, R., Gullone, E., & Allen, N.B., (2009). Mindful EmotionRegulation: on Integrative Review, Clinical Psychology Review, 29, 560- 572. Elliott, S. N., Hwang, Y. S., & Wang, J. (2019). Teachers' ratings of social skills and problem behaviors as concurrent predictors of students' bullying behavior. Journal of applied developmental psychology, 60, 119-126. Esmaeili, L., Aghaei, A., Abedi, M. R., Esmaeili, M., &Aghaei, M. (2012).The efficacy of emotional regulation on the aggression of epileptic girls (14-18) in Isfahan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2183-2187. Espelage, D. L., Rose, C. A., & Polanin, J. R. (2015). Social-emotional learning program to reduce bullying, fighting, and victimization among middle school students with disabilities. remedial and special education, 36(5): 299-311. Farrington, D.P., Losel, F. Ttofi, M.M., & Theodorakis, N. (2012). School bullying, depression and offending behaviour later in life: An updated systematic review of longitudinal studies. Stockholm: Swedish National Council for Crime Prevention (ISBN: 978-91-86027-89-6). Flores, J. P., Swartz, K. L., Stuart, E. A., & Wilcox, H. C. (2020). Co-occurring risk factors among US high school students at risk for suicidal thoughts and behaviors. Journal of affective disorders, 266, 743-752. Gardner, F. L., & Moore, Z. E. (2008). Understanding clinical anger and violence the anger avoidance model. Behavior Modification, 32(6), 897–912. Hansen, T. B., Steenberg, L. M., Palic, S., & Elklit, A. (2012). A review of psychological factors related to bullying victimization in schools. Aggression and violent behavior, 17(4), 383-387. Husky, M. M., Delbasty, E., Bitfoi, A., Carta, M. G., Goelitz, D., Koç, C., ... & Kovess-Masféty, V. (2020). Bullying involvement and self-reported mental health in elementary school children across Europe. Child abuse & neglect, 107, 104601. Gross, J., & Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation, and psychopathology: An affective science perspective. Clinical Psychological Science, 2(4), 387-401. Jones, A. M. (2013). Middle School Students' Perceptions of Bullying and the Effects of an Anti-Bullying Policy, Doctoral dissertation, Northeastern University Boston, Boston, US. Kelsey, C., Zeman, J., & Dallaire, D. (2017). Emotion correlates of bullies, victims, and bully-victims in African American children. Journal of Black psychology, 43(7), 688-713. Lang, J. (2018). The Efficacy of Emotional Intelligence Training for the Emotion Regulation of Bullying Students: A Randomized Controlled Trial. Neuro Quantology, 16 (2), 83-88. Leahy, Robert L., Dennis D. Tirch, and Lisa A. Napolitano. (2012). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. New York: Guilford press. MacDonald, H. Z., & Price, J. L. (2019). The role of emotion regulation in the relationship between empathy and internalizing symptoms in college students. Mental Health & Prevention, 13, 43-49. Maierna, M. S., & Camodeca, M. (2019). Theatrical Activities in Primary School: Effects on Children’s Emotion Regulation and Bullying. International Journal of Bullying Prevention, 1-11. Miles, S. R., Thompson, K. E., Stanley, M. A., & Kent, T. A. (2016). Single-session emotion regulation skills training to reduce aggression in combat veterans: A clinical innovation case study. Psychological services, 13(2), 170. Miles, S. R., Tharp, A. T., Stanford, M., Sharp, C., Menefee, D., & Kent, T. A. (2015). Emotion dysregulation mediates the relationship between traumatic exposure and aggression in healthy young women. Personality and individual differences, 76, 222-227. Modin, B., Låftman, S. B. & Östberg, V. (2017). Teacher rated school ethos and student reported bullying-A multilevel study of upper secondary schools in Stockholm, Sweden. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14, 15-65. Osborne, K. J., Willroth, E. C., DeVylder, J. E., Mittal, V. A., & Hilimire, M. R. (2017). Investigating the association between emotion regulation and distress in adults with psychotic-like experiences. Psychiatry Research, 256, 66-70. Patchin, J.W., &Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A Test of General Strain Theory. Youth & Society, 43(2), 727– 751. Pos, A. E., & Greenberg, L. S. (2007). Emotion-focused therapy: The transforming power of affect. Journal of Contemporary Psychotherapy, 37(1), 25-31. Smith, B. H., & Low, S. (2013). The role of socialemotional learning in bullying prevention efforts. Theory Into Practice, 52(4), 280-287. Singh, N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S. W., Adkins, A. D., Wahler, R. G., Sabaawi, M.,et al. (2007). Individuals with mental illness can control their aggressive behavior through mindfulness training. Behavior Modification, 31(3), 313–328. Stan, C., &Beldean, I. G. (2014). The Development of Social and Emotional Skills of Students-ways to Reduce the Frequency of Bullying-type Events. Experimental Results. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 735-743. Sullivan, T. N., Helms, S. W., Kliewer, W., & Goodman, K. L. (2010). Associations between sadness and anger regulation coping, emotional expression, and physical and relational aggression among urban adolescents. Social Development, 19(1), 30–51. Tager, D., Good, G. E., &Brammer, S. (2010). “Walking over 'em”: An exploration of relations between emotion dysregulation, masculine norms, and intimate partner abuse in a clinical sample of men. Psychology of Men & Masculinity, 11(3), 233– 239. Thornberg, R., Hunter, S. C., Hong, J. S., & Rönnberg, J. (2020). Bullying among children and adolescents. Scandinavian journal of psychology, 61(1), 1-5. Trofi, M. M., Farrington, D. P., Lösel, F., & Loeber, R. (2011b). The predictive efficiency of school bullying versus later offending: a systematic/meta-analytic review of longitudinal studies. Criminal Behaviour and Mental Health, 21, 80–89. Yang, C., Sharkey, J. D., Reed, L.A., Chen, C., & Dowdy, E. (2018). Bullying victimization and student engagement in elementary, middle, and high schools: Moderating role of school climate. School Psychology Quarterly, 33, 54-64. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 657 |