
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,375 |
تعداد مقالات | 16,887 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,342,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,044,330 |
اثربخشی آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانش آموزان پسر قربانی قلدری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 16، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 143-153 اصل مقاله (537.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.13661 | ||
نویسندگان | ||
اسداله صحتی1؛ مرضیه علیوندی وفا* 2؛ داود حسینی نسب3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانشآموزان قربانی قلدری بود. این مطالعه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی دوره اوّل متوسطه شهر تبریز در سال 98-1397 بود که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، خوشهای تک مرحلهای، و روش غربالگری30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ بهطوری که هر گروه را 15 نفر تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده فرم ایرانی مقیاس قربانی قلدری، آزمون تحمل پریشانی هیجانی سیمونز و گاهر و پرسشنامهی ابراز وجود(ASA) بود. گروه آزمایشی، طی 10 جلسه تحت آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفت؛ در حالیکه گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که نمرات پسآزمون تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری دارند (0/001>p). بدین ترتیب میتوان گفت که آموزش فنون رفتار درمانی دیالکتیکی میزان تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانشآموزان قربانی قلدری را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار درمانی دیالکتیکی؛ تحمل پریشانی؛ ابراز وجود؛ دانشآموزان قربانی قلدری | ||
مراجع | ||
بشرپور، سجاد؛ مولوی، پرویز؛ شیخی، سیامک؛ خانجانی، سجاد؛ رجبی، مسلم؛ موسوی، سید امین(1391). بررسی ارتباط شیوههای تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانشآموزان نوجوان. مجلهی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 13 (3). 300 – 266.
توانگر، ل. یزدخواستی، ف.(1392). اثربخشی مداخله التقاطی(رویکردهای بازسازی شناختی، مهارتهای مقابلهای شناختی و ایفای نقش) بر اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان. مجلهی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 21(86)، 85 – 75
حسینی، سید عدنان(1396). طراحی برنامه آموزشی تلفیقی ضد قلدری و بررسی اثربخشی کاهش رفتارهای قلدری و قربانی شدن دانشآموزان و بهبود ادراک آنها نسبت به محیط کلاس و مدرسه. پایاننامه دکتری. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
ساعتچی، محمود؛ کامکاری، کامبیز و عسگریان مهناز(1393). آزمونهای روانشناختی. تهران: ویرایش
صناعی، سمیّه؛ بحرینی بروجنی، مجید؛ رئیسی سر تشنیزی، عباس(1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش میل به قلدری دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول. فصلنامه پژوهشهای انتظام اجتماعی. 9(3) 242 - 219
علوی، خدیجه.(1388). اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفههای هوشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانههای افسردگی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
علیزاده مارالانی، فاطمه(1392). مقایسه شیوههای فرزندپروری و تنیدگی والدینی در والدین دانشآموزان پسر قلدر، قربانی و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
فرزانه، محمد مجتبی کیخای(1390). اثر بخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.2(1). 116-103.
فروزانفر، آزاده.(1396). تحمل پریشانی: نظریه، مکانیسم و رابطه با آسیبشناسی روانی. رویش روانشناسی، 6، 2، 19، 239- 262.
درتاج، ف.(1392). اثربخشی بحث گروهی و ایفای نقش بر مهارت جرأتورزی در دانشآموزان پایه دوم راهنمایی شهر همدان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی. 7(20)، 10 – 1
لینهان، مارشاام.(1392). راهنمای اجرای رفتار درمانی دیالکتیکی اختلال شخصیت مرزی. ترجمه خدیجه علوی. تهران: ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1993).
محمدی، محمد؛ فرید، ابوالفضل؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ مصرآبادی، جواد(1399). اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان قربانی شدن دانشآموزان پسر قربانی قلدری. مجله علوم روانشناختی، 19(56)، 1654-1647
مرادی، محمد راضی؛ اعتمادی، احمد و نعیم آبادی، الهام(1389). اثربخشی مشاوره گروهی براساس نظریه انتخاب ویلیام گلاسر با دانشآموزان قربانی قلدری به منظور افزایش توان مقابله با رفتارهای قلدرانه. مجله مطالعات روانشناختی، دانشگاه الزهرا، (4)، 11- 28.
مظاهری تهرانی، محمدعلی؛ شیری، اسماعیل؛ ولیپور، مصطفی(1394). بررسی ماهیت و شیوع قلدری در مدارس راهنمایی روستاهای شهرستان زنجان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11 (36)، 38- 17.
نیسی، عبدالکاظم و شهنی ییلاق، منیجه(1380). تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 3(1). 30 – 11
AlBuhairan, F., Abbas O.A., Sayed D.L., Badri M., Alshahri S., Vries N. (2017) The relationship of bullying and physical violence to mental health and academic performance: a cross-sectional study among adolescents in Kingdom of Saudi Arabia. Int J Pediatr Adolesc Med ; 4(2): 61-65. Aschen, Sharon R. (1997). Assertion training therapy in psychiatric milieus. Archives of Psychiatric Nursing, Vol.11, Iss.1, 46-51. Avşar, F., & Alkaya, S. A. (2017). The effectiveness of assertiveness training for school-aged children on bullying and assertiveness level. Journal of Pediatric Nursing, 36, 186-190. Benfer, N., Bardeen, J. R., Clauss, K. (2018). Experimental manipulation of emotion regulation self-efficacy: Effects on emotion regulation ability, perceived effort in the service of regulation, and affective reactivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 10, 108-114. Bondü, R., & Krahé, B. (2015). Links of justice and rejection sensitivity with aggression in childhood and adolescence. Aggressive Behavior, 41(4), 353-368. Bondü, R., & Richter, P. (2016). Interrelations of justice, rejection, provocation, and moral disgust sensitivity and their links with the hostile attribution bias, trait anger, and aggression. Frontiers in Psychology, 7, 1-15. Bondü, R., Sahyazici-Knaak, F., & Esser, G. (2017). Long-term associations of justice sensitivity, rejection sensitivity, and depressive symptoms in children and adolescents. Frontiers in Psychology, 8, 1-14. Chamzadeh Ghanavati M, Aghaei A, Golparvar M. (2016). The effect of positive â thinking skills on the pessimistic documentary style in primary school boys. Research in Curriculum Planning; 12(47): 43–50. Chew, C. E. (2006). The effect of dialectical behavioral therapy on moderately depressed adults [microform]: A multiple baseline design, Thesis (Ph. D.), University of Denver. Cho S, Lee JM. (2018). Explaining physical, verbal, and social bullying among bullies, victims of bullying, and bullyvictims: assessing the integrated approach between social control and lifestyles-routine activities theories. Child Youth Serv Rev; 91: 372-382. Cohen L, Manion L, Morrison K. (2011). Research methods in education. 7th Edition. London: Routledge; pp: 1-762. Craig, W. M. (1998). The relationship among bullying, victimization, depression, anxiety, and aggression in elementary school children. Personality and IndividualDifferences, 24, 123-130. Craig, W., & Pepler, D. (2000). Making a difference in bullying. Report series, Report # 60. LaMarsh Centre for Research on Violence and Conflict Resolution. York University, Toronto, Canada. Cuffy SA. (2015). Principals' perceptions of the bully busters program in combating cyber bullying in elementary schools [Doctoral Thesis]. [Washington, USA]: Education Faculty, Walden University; pp: 1- 129 Dava, K. (2004). Social skills in student with disabilities: Intervention in School and Clinic, 43 (3), 186-192 . Dillon, J. C., Lash, R.M. (2005). Redefining and dealing with bullying. Momentum, 36(2), 36-37 Doorley, J. D. Kashdan, T. B. Alexander, L. A. Blalock, D. V. & McKnight, P. E. (2019). Distress tolerance in romantic relationships: A daily diary exploration with methodological considerations. Motivation and Emotion, 43(3), 505-516. Elhai, J. D., Levine, J. C., O’Brien, K. D., & Armour, C. (2018). Distress tolerance and mindfulness mediate relations between depression and anxiety sensitivity with problematic smartphone use. Computers in Human Behavior, 84, 477-484. Estoup AC. (2018). The Impact of Bully Victimization and Substance Use on Suicidal Behavior in Sexual Minority Youth. Clinical Psychology Dissertations; 34. Available at: http://digitalcommons.spu.edu/cpy_etd/34 Fox, L. C., Baulton, J. M., (2006). Friendship as a moderator of the relationship between social skills problems and peer victimization. Journal of Aggressive Behavior, 32, 110 – 121. Gaffney, H., Ttofi, M. M., & Farrington, D. P. (2019). Evaluating the effectiveness of school-bullying prevention programs: an updated meta-analytical review. Aggression and Violent Behavior, 45, 111- 133. https://doi.org/10.1016 j.avb.2018.07. 001 Hartley, M. T., Bauman, Sh., Nixon, Ch. L., & Davis, S. (2015), Comparative Study of Bullying Victimization Among Students in General and Special Education. Exceptional Children, 81(2), 176- 193. Hartin, P., Birks, M., Lindsay, D. (2018). Bullying and the nursing profession in Australia: An integrative review of the literature, Collegian, 5(6), 613-619. Hazler, R. J. (1996). Breaking the cycle of violence: Interventions for bullying and victimization. Washington, DC: Accelerated Development. Herwig, U., Opialla, S., Cattapan, K., Wetter, T.C., Jäncke, L., Brühl, A.B.(2018). Emotion introspection and regulation in depression. Psychiatry Research: Neuroimaging, 277, 7-13. Holt MK, Vivolo-Kantor AM, Polanin JR, Holland KM, DeGue S, Matjasko JL, et al. (2015). Bullying and suicidal ideation and behaviors: A meta-analysis. Pediatrics; 135(2): 496– 509. Iyadurai, L., Visser, R. M., Lau-Zhu, A., Porcheret, K., Horsch, A., Holmes, E. A, et al. (2019). Intrusive memories of trauma: a target for research bridging cognitive science and its clinical application. Clinical Psychology Review, 69, 67–82. Kipper DA(1992). The effect of two kinds of role playing on self-evaluation of improved assertiveness. J Clin Psychol. 48(2):246-50. Kirwan, M., Pickett, S. M., Jarrett, N. L. (2017). Emotion regulation as a moderator between anxiety symptoms and insomnia symptom severity. Psychiatry Research, 254, 40-47. Kõiv, K. (2012). Social skills training as a mean of improving intervention for bullies and victims Procedia-Social and Behavioral Sciences, 45, 239-246 Kowalski, R. M., & Limber, S. P. (2013). Psychological, physical, and academic correlates of cyber bullying and traditional bullying. Journal of adolescent health, 53(1), 13- 20. Laposa, J.M., Collimore, K.C., Hawley, L.L., Rector, N.A. (2015). Distress tolerance in OCD and anxiety disorders, and its relationship with anxiety sensitivity and intolerance of uncertainty. Journal of Anxiety Disorders; 55:2-04. Lardier Jr DT, Barrios VR, Garcia-Reid P, Reid RJ. (2016). Suicidal ideation among suburban adolescents: The influence of school bullying and other mediating risk factors. Child Adolesc Ment Health; 28(3): 213-31. Limber SP, Olweus D, Wang W, Masiello M, Breivik K. (2018). Evaluation of the Olweus bullying prevention program: a large scale study of US students in grades 3–11. J Sch Psychol.; 69: 56-72 Linehan MM, Dimeff LA, Reynolds SK, Comtois KA, Welch SS, Heagerty P, et al. (2002). Dialectical behavior therapy versus comprehensive validation therapy plus 12-step for the treatment of opioid dependent women meeting criteria for borderline personality disorder. Drug Alcohol Depend; 67(1): 13–26. Malesza, M.(2019). Stress and delay discounting: The mediating role of difficulties in emotion regulation. Personality and Individual Differences, 144, 56-60. Miller, A. M., Rathus, J. H., & Linehan, M. M. (2007). Dialectical behavior therapy with suicidal adolescent, New York: Guilford. Moon B, Alarid LF. (2014). School bullying, low self- control, and opportunity. J Interpers Violence; 30(5): 839-56. Narayanan, A. and Betts, L. R. (2014). Bullying behaviors and victimization experiences among adolescent students: the role of resilience. The journal of genetic psychology, 175(2), 134- 146. Neacsiu, A., Rizvi, S., & Linehan, M. (2010). Dialectical behavior therapy skills use as a mediator and outcome of treatment for borderline personality disorder.Behaviour Research and Therapy, 48, 832-839. Nocentini A, Menesini E. (2016) KiVa anti-bullying program in Italy: evidence of effectiveness in a randomized control trial. Prev Sci; 17(8): 1012-1023. Octaviana, B. N. & Abraham, J. (2018). Tolerance for Emotional Internet Infidelity and Its Correlate with Relationship Flourishing. International Journal of Electrical and Computer Engineering (IJECE), 8(5), 3158-3168. Peyrot M, Rubin RR. (2007). Behavioral and Psychosocial Interventions in Diabetes A conceptual review. Diabetes Care; 1;30(10):2433-40 Rixon, R. & Erwins, P.(1999). Measures of effectiveness in a short term interpersonal cognitive problem solving program. Counseling Psychology Quarterly, 12 (1), 87 - 93 Rosen HR, DeOrnellas K, Scott SR. (2018). Bullying in School. Perspectives from School Staff, Students, and Parents. New York: SAM Ficher. Ross SW, Horner RH. (2014). Bully prevention in positive behavior support: preliminary evaluation of thirdfourth-, and fifth-grade attitudes toward bullying. J Emot Behav Disord. 2014; 22(4): 225-236. Shafer, S., & Silverman. M. (2013). Applying a social learning theoretical framework to music therapy as a prevention and intervention for bullies and victims of bullying. Retrived 7 August 2013 from http://www.Sciencedirect.com/science/article/pii/S019745 5613001317). Simons, J. S., Gaher, R. M. (2005). The distress tolerance scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion, 20 (9), 83-102. Smith PK, Thompson D. (2007). Practical approaches to bullying. New York: Routledge. Speed, B. C., Goldstein, B. L., & Goldfried, M. R. (2018). Assertiveness training: A forgotten evidence-based treatment. Clinical Psychology: Science and Practice, 25(1), e12216. Storch, E. A., Masia-Warner, C. L.(2004). The relationship of peer victimization to social anxiety and loneliness in adolescent females. Journal of Adolescents, 27, 351-362. Thompson, R. J. & Berenbaum, H. (2011).Adaptive and Aggressive Assertiveness Scales (AAA-S).Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment. Triplett, R., Payhe, B. (2004).Problem solving as reinforcement in adolescent drug use: Implication for theory and policy. Jcrim Justice: 32(6):617 - 630. Weitlauf J C, Smith R E, Cervon D. (2000). Generalization Effects of Coping Skills Training: Influence of Self- Defense Training on Women's Efficacy beliefs Assertiveness, and Aggression. Journal of Applied Psychology. 85(4): 625-655 Wolfe, C. D., & Bell, M. A. (2007). The integration of cognition and emotion during infancy and early childhood: Regulatory processes associated with the development of working memory. Psychological and Brain Sciences,65,3-13. Woods, S. Done, J. Kalsi, H. (2009). Peer victimisation and internalising difficulties: the moderating role of friendship quality. Journal of Adolescence, 32 (2), 293-308. Zvolensky, M. J., Vujanovic, A. A., Bernstein, A., & Leyro, T.(2010).Distress tolerance: Theory, measurement, and relations to psychopathology. Current Directions in Psychological Science, 19(6), 406-410. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 859 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 802 |