
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,569 |
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 27، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 239-245 اصل مقاله (436.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.13659 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ نرگس پورطالب2؛ هدیه قاسمی3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ویژه در شهر تبریز بودند که به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. در این راستا، مداخله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد و از مقیاسهای اضطراب امتحان اشپیلبرگر برای جمعآوری دادهها در مراحل پیش و پس از آزمون استفاده شد. تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش پذیرش و تعهد میزان اضطراب امتحان را در بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه کاهش میدهد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به آزمودنیها از طریق انعطاف پذیری روانی، تعامل روانشناختی فرد با افکار و احساساتش، و قبول تجربههای ناخوشایند کمک میکند تا با اضطراب امتحان مقابله کنند. برای دستیابی به فعالیتهای شواهد-محور، طراحی و اجرای برنامه مداخلهای پذیرش و تعهد برای کاهش اضطراب امتحان سایر دانشآموزان دارای نارساییهای تحولی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ویژه؛ اضطراب امتحان؛ درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | ||
مراجع | ||
حبیب اللهی، س.، عابدی، ا.، نادری، ف و مظاهری، م. (1397). تأثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب امتحان و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دبیرستانی. تحقیقات علوم رفتاری، 16: 344-352.
Aydin, Y., & Aydin, G. (2020). Acceptance and commitment therapy based psychoeducation group for test anxiety: A case study of senior high school students. Pamukkale University Journal of Education, 50, 180-200. Brown, F. J., & Hooper, S. (2009). Acceptance and Commitment Therapy (ACT) with a learning disabled young person experiencing anxious and obsessive thoughts. Journal of Intellectual Disabilities, 13(3), 195-201. Brown, J., McDonald, M., Besse, C., Manson, P., McDonald, R., Rohatinsky, N., & Singh, M. (2020). Anxiety, mental illness, learning disabilities, and learning accommodation use: A cross-sectional study. Journal of Professional Nursing, 36, 579-586. Dean, S., Foureur, M., Zaslawski, C., Newton-John, T., Yu, N., & Pappas, E. (2017). The effects of a structured mindfulness program on the development of empathy in healthcare students. Nursingplus open, 3, 1-5. Dobson, C. (2012). Effects of academic anxiety on the performance of students with and without learning disabilities and how students can cope with anxiety at school. MS dissertation, Northern Michigan University. Esmalian khamseh, L., & khoeini, F. (2020). The effectiveness of acceptance and commitment therapy on mental health and mindfulness in mothers of newborns with cystic fibrosis. Journal of Neonatal Nursing, 27, 43-46. Gloster, A. T., Walder, N., Levin, M. E., Twohig, M. P., & Karekla, M. (2020). The empirical status of acceptance and commitment therapy: A review of meta-analyses. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 181-192. Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37. Guo, H., Zhang, Q., Dai, R., Yu, B., Hoekzema, K., & Alkuraya, F. S. (2020). NCKAP1 disruptive variants lead to a neurodevelopmental disorder with core features of autism. The American Journal of Human Genetics, 107(5), 963-976. Hallahan, D. P., Pullen, P. C., Kauffman, J. M., & Badar, J. (2020). Exceptional learners. In Oxford Research Encyclopedia of Education. Heidari-Soureshjani, R., Kargaran Dehkordi, F., & Mohammadi, T. (2018). A comparison of test anxiety between normal students and students with learning disorders in lordegan county during academic year 2015-2016. International Journal of Epidemiologic Research, 5(2), 50-54. Hollandsworth, J. G., Glazeski, R. C., Kirkland, K., Jones, G. E., & Van Norman, L. R. (1979). An analysis of the nature and effects of test anxiety: Cognitive, behavioral, and physiological components. Cognitive Therapy and Research, 3, 165-180. Holroyd, K. A., Westbrook, T., Wolf, M., & Badhorn, E. (1978). Performance, cognition, and physiological responding in test anxiety. Journal of Abnormal Psychology, 87, 442-451. Krispenz, A., Gort, C., Schültke, L., & Dickhäuser, O. (2019). How to reduce test anxiety and academic procrastination through inquiry of cognitive appraisals: a pilot study investigating the role of academic self-efficacy. Frontiers in Psychology, 10, 1917. Laing, P. A., Burns, N., & Baetu, I. (2019). Individual differences in anxiety and fear learning: The role of working memory capacity. Acta Psychologica, 193, 42-54. Lowe, P. A., & Lee, S. W. (2007). Factor structure of the test anxiety inventory for children and adolescents (TAICA) scores across gender among students in elementary and secondary school settings. Journal of Psychoeducational Assessment, 26, 231-246. Lufi, D., & Darliuk, L. (2005). The interactive effect of test anxiety and learning disabilities among adolescents. International Journal of Educational Research, 43, 236-249. Mavilidi, MF., Ouwehand, K., Riley, N. Chandler, P., & Paas, F. (2020). Effects of an acute physical activity break on test anxiety and math test performance. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 1523. McDowell, M. (2018). Specific learning disability. Journal of Paediatrics and Child Health, 54, 1077-1083. Meier, S. K., Ray, K. L., Waller, N. C., Gendron, B. C., Aytur, S. A., & Robin, D. A. (2021). Network analysis of induced neural plasticity post-acceptance and commitment therapy for chronic pain. Brain Sciences, 11(1), 10. Morris, L.W., & Liebert, R.M. (1970). Relationship of cognitive and emotional components of test anxiety to physiological arousal and academic performance. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 35, 332-337. Ostadian, Z., & Moghadam, M. (2017). Effect of acceptance and commitment group therapy on social adjustment and social phobia among physically-disabled persons. Journal of Rehabilitation, 18(1), 63-72. Panicker, A. S., & Chelliah, A. (2016). Resilience and stress in children and adolescents with specific learning disability. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 25(1), 17-23. Perry, A., & Weiss, J. A. (2007). Evidence-based practice in developmental disabilities: What is it and why does it matter? Journal on Developmental Disabilities, 13(1): 167-172. Philip, J., & Cherian, V. (2020). Acceptance and commitment therapy in the treatment of obsessive-compulsive disorder: A systematic review. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 28, 100603. Roos, A. L., Goetz, T., Voracek, M., Krannich, M., Bieg, M., Jarrell, A., & Pekrun, R. (2020). Test anxiety and physiological arousal: a systematic review and meta-analysis. Educational Psychology Review, 20, 1-40. Saeedifard, T., Nazari, A. M., & Mohsenzadeh, F. (2016). Effect of acceptance and commitment therapy on the resiliency of mothers of children with learning disability. Journal of Research and Health, 6(2), 263-271. Şahin, S., Kaya Kara, O., Köse, B., & Kara, K. (2020). Investigation on participation, supports and barriers of children with specific learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 101, 103639. Shahidi, S., Akbari, H., & Zargar, F. (2017). Effectiveness of mindfulness-based stress reduction on emotion regulation and test anxiety in female high school students. Journal of Education and Health Promotion, 6, 87. Spring, B. (2007). Evidence‐based practice in clinical psychology: What it is, why it matters; what you need to know. Journal of clinical psychology, 63(7), 611-631. Swanson, S., & Howell, C. (1996). Test anxiety in adolescents with learning disabilities and behavior disorders. Exceptional Children, 62(5), 389-397. Thaler, N. S., Kazemi, E., & Wood, J. J. (2010). Measuring anxiety in youth with learning disabilities: reliability and validity of the multidimensional anxiety scale for children (MASC). Child Psychiatry & Human Development, 41, 501-514. Thomas Kishore, M., Maru, R., Seshadri, S. P., Kumar, D., Sagar, J. V., Jacob, P., & Murugappan, N. P. (2020). Specific learning disability in the context of current diagnostic systems and policies in India: Implications for assessment and certification. Asian Journal of Psychiatry, 55, 102506. Yusefzadeh, H., Amirzadeh Iranagh, J., & Nabilou, B. (2019). The effect of study preparation on test anxiety and performance: a quasi-experimental study. Advances in Medical Education and Practice, 10, 245-251. Zatz, S., & Chassin, L. (1985). Cognitions of test-anxious children under naturalistic test-taking conditions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53, 393-401 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 957 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 599 |