| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,510 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,656,256 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,795,743 |
بررسی پیشرانهای هویتیابی با برند و رفتارهای حمایتی حاصل از آن در صنعت آموزش عالی کشور؛ نقش تعدیلگری جمعگرایی / فردگرایی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 20-37 اصل مقاله (962.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cjpj.2021.13626 | ||
| نویسندگان | ||
| فراز صادق وزیری1؛ علی شجاع* 2؛ بهاره اصانلو1؛ مصطفی سیمرغ3 | ||
| 1استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3;کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی ارتباط بین دانشجویان با دانشگاه و هویت گرفتن آنها با دانشگاه و ارائه رفتارهای حمایتی از سوی دانشجویان میباشد. از این رو مطالعه حاضر به بررسی پیشران های هویتیابی با برند دانشگاه، ازجمله شخصیت، حیثیت و دانش برند پرداخته است. به علاوه اثر هویتیابی دانشجویان بر رفتارهای حمایتی آنها از جمله وابستگی به دانشگاه، پیشنهادات برای بهبود، نیتهای حمایتی و مشارکت در فعالیتهای آینده مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ازآنجاکه هویتیابی با برند میتواند تحت تاثیر زمینه فرهنگی شخصیت افراد قرار گیرد، نقش جهتگیریهای فرهنگی(جمعگرایی/فردگرایی) به عنوان متغیر تعدیلگر بررسی شده که تا کنون در پژوهشهای گذشته مد نظر قرار نگرفته است. پژوهش حاضر کاربردی-پیمایشی است و در یک نمونه آماری 390 نفری از دانشجویان دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران، با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است و دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شده اند. یافتهها نشان داد که شخصیت و حیثیت برند دانشگاه نقش کلیدی در تعیین هویتیابی دانشجویان با دانشگاه دارند. همچنین در جوامع جمعگرا، نقش حیثیت برند بسیار قویتر و پررنگتر از سایر متغیرها در شکلگیری هویتیابی دانشجویان میباشد. به علاوه طبق یافتهها دانشجویانی که با دانشگاه هویت پیدا میکنند، تمایلشان برای ارائه رفتارها و عکسالعملهای حمایتی بیشتر میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حیثیت برند؛ شخصیت برند؛ دانش برند؛ هویتیابی دانشجو با برند دانشگاه؛ جهتگیریهای فرهنگی(جمعگرایی/فردگرایی) | ||
| مراجع | ||
|
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ یاراحمدی، علی؛ زینوند لرستانی، حنظله؛ کاشی پزان جوان، عاطفه. (1394). تأثیر نیازهای خود-تعریفی مشتریان بر وفاداری نگرشی و رفتاری آنها با تاکید بر نقش میانجی هویت گرفتن مصرف کننده از برند. فصلنامه مدیریت برند، شماره سوم، صفحه 93-114.
رحیم نیا، فریبرز؛ کفاش پور، آذر؛ فیض محمدی، فیض محمدی. (1393). بررسی اثر تمایز و پرستیژ برند بر وفاداری مشتری به واسطه هویتیابی مشتری با برند. تحقیقات بازاریابی نوین، شماره سوم، صفحه 1-16.
سلطانی، مرتضی؛ خباز، مصطفی؛ رامشینی، محمود؛ نظری، حسین. (1393). طراحی و تبیین مدل ادراک دانشجویان از شناسه دانشگاه. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره هجدهم، صفحه 201-227.
عزیزی، شهریار؛ قنبرزاده میاندهی، رضا؛ فخارمنش، سینا. (1391). ارزیابی تأثیر شخصیت برند بر وفاداری نگرشی و رفتاری مشتریان به برند هایپراستار. پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره شانزدهم، شماره4، صفحه 105-124.
محمدی فر، یوسف؛ بریموندی، الهام. (1398). کیفیت خدمات دریافتی از دانشگاه رازی و اثر آن بر سطح رضایتمندی دانشجویان. مجله آموزش عالی ایران، 11 (3)، 101-۱۲۶.
Ahearne, M., Bhattacharya, C. B., & Gruen, T. (2005). Antecedents and consequences of customer-company identification: Expanding the role of relationship marketing. Journal of applied psychology, 90(3), 574.
Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of management review, 14(1), 20-39.
Balaji, M. S., Roy, S. K., & Sadeque, S. (2016). Antecedents and consequences of university brand identification. Journal of Business Research, 69(8), 3023-3032.
Baruch, Y., & Sang, K.J. (2012). Predicting MBA graduates' donation behavior to their alma mater. Journal of Management Development, 31(8), 808–825.
Baumgarth, C., & Schmidt, M. (2010). How strong is the business-to-business brand in the workforce? An empirically-tested model of ‘internal brand equity’in a business-to-business setting. Industrial Marketing Management, 39(8), 1250-1260.
Beaudoin, N. (2013). Elevating student voice: How to enhance student participation, citizenship and leadership. Routledge.
Berrozpe, A., Campo, S., & Yagüe, M. J. (2019). Am I Ibiza? Measuring brand identification in the tourism context. Journal of Destination Marketing & Management, 11, 240-250.
Bhattacharya, C. B., & Sen, S. (2003). Consumer-company identification: A framework for understanding consumers’ relationships with companies. Journal of marketing, 67(2), 76-88.
Bhattacharya, C. B., Rao, H., & Glynn, M. A. (1995). Understanding the bond of identification: An investigation of its correlates among art museum members. The Journal of Marketing, 46-57.
Blau, P.M. (1964). Exchange and power in social life. New York, NY: Wiley.
Bove, L. L., Pervan, S. J., Beatty, S. E., & Shiu, E. (2009). Service worker role in encouraging customer organizational citizenship behaviors. Journal of Business Research, 62(7), 698-705.
Brewer, A., & Zhao, J. (2010). The impact of a pathway college on reputation and brand awareness for its affiliated university in Sydney. International Journal of Educational Management, 24(1), 34-47.
Cameron, J. E. (1999). Social identity and the pursuit of possible selves: Implications for the psychological well-being of university students. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 3(3), 179.
Chernev, A., Hamilton, R., & Gal, D. (2011). Competing for consumer identity: Limits to self-expression and the perils of lifestyle branding. Journal of Marketing, 75(3), 66-82.
Elbedweihy, A. M., & Jayawardhena, C. (2014). Consumer-brand identification: A social identity-based review and research directions. The marketing review, 14(2), 205-228.
Elsharnouby, T. H. (2015). Student co-creation behavior in higher education: the role of satisfaction with the university experience. Journal of Marketing for Higher Education, 25(2), 238-262.
Erdem, T., Swait, J., & Valenzuela, A. (2006). Brands as signals: a cross-country validation study. Journal of marketing, 70(1), 34-49.
Han, S. H., Ekinci, Y., Chen, C. H. S., & Park, M. K. (2020). Antecedents and the mediating effect of customer-restaurant brand identification. Journal of Hospitality Marketing & Management, 29(2), 202-220.
He, H., Pham, H. Q., Baruch, Y., & Zhu, W. (2014). Perceived organizational support and organizational identification: joint moderating effects of employee exchange ideology and employee investment. The International Journal of Human Resource Management, 25(20), 2772-2795.
Helgesen, Ø., & Nesset, E. (2007). What accounts for students' loyalty? Some field study evidence. International Journal of Educational Management, 21(2), 126-143.
Hofstede, G. (2010). Geert hofstede. National cultural dimensions.
Johnson, J. W., & Rapp, A. (2010). A more comprehensive understanding and measure of customer helping behavior. Journal of Business Research, 63(8), 787-792.
Jones, R., & Kim, Y. K. (2011). Single-brand retailers: Building brand loyalty in the off-line environment. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(4), 333-340.
Koo, J. J. (2009). Brand management strategy for Korean Professional Football Team: A Model for Understanding the Relationships betwwen team Brand Identity, Fans’ Identification with Football team, and team Brand Loyalty (Doctor of Phil osophy), Br unel University.
Lam, S. K., Ahearne, M., & Schillewaert, N. (2012). A multinational examination of the symbolic–instrumental framework of consumer–brand identification. Journal of International Business Studies, 43(3), 306-331.
Lysonski, S., & Durvasula, S. (2013). Consumer decision making styles in retailing: evolution of mindsets and psychological impacts. Journal of Consumer Marketing, 30(1), 75-87.
Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of organizational Behavior, 13(2), 103-123.
Nisbett, R. E., Peng, K., Choi, I., & Norenzayan, A. (2001). Culture and systems of thought: holistic versus analytic cognition. Psychological review, 108(2), 291.
Oja, B. D., Bass, J. R., & Gordon, B. S. (2015). Conceptualizing employee identification with sport organizations: Sport Employee Identification (SEI). Sport Management Review, 18(4), 583-595.
Park, M. K. (2000). Social and cultural factors influencing tourists' souvenir-purchasing behavior: a comparative study on Japanese “Omiyage” and Korean “Sunmul”. Journal of Travel & Tourism Marketing, 9(1-2), 81-91.
Perin, M. G., Sampaio, C. H., Simões, C., & de Pólvora, R. P. (2012). Modeling antecedents of student loyalty in higher education. Journal of Marketing for Higher Education, 22(1), 101-116.
Stephenson, A. L., & Yerger, D. B. (2014). Does brand identification transform alumni into university advocates? International Review on Public and Nonprofit Marketing, 11(3), 243-262.
Stokburger-Sauer, N., Ratneshwar, S., & Sen, S. (2012). Drivers of consumer–brand identification. International journal of research in marketing, 29(4), 406-418.
Sujan, M. (1985). Consumer knowledge: Effects on evaluation strategies mediating consumer judgments. Journal of Consumer Research, 31-46.
Sung, M., & Yang, S. U. (2008). Toward the model of university image: The influence of brand personality, external prestige, and reputation. Journal of public relations research, 20(4), 357-376.
Tajfel, H. (1978). Social categorization, social identity, and social comparison. Differentiation between Social Groups (Academic Press, New York).
Tajfel, H., & Turner, J. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. U: Worchel S. i Austin WG (ur.) Psychology of intergroup relations. Chicago: Nelson Hall.
Thompson, C. J., Rindfleisch, A., & Arsel, Z. (2006). Emotional branding and the strategic value of the doppelgänger brand image. Journal of marketing, 70(1), 50-64.
Tildesley, A. E., & Coote, L. V. (2009). This brand is me: a social identity-based measure of brand identification. ACR North American Advances.
Usakli, A., & Baloglu, S. (2011). Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory. Tourism management, 32(1), 114-127.
Watkins, B. A., & Gonzenbach, W. J. (2013). Assessing university brand personality through logos: An analysis of the use of academics and athletics in university branding. Journal of Marketing for Higher Education, 23(1), 15-33. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 485 |
||