| تعداد نشریات | 45 | 
| تعداد شمارهها | 1,420 | 
| تعداد مقالات | 17,542 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 56,699,222 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,806,388 | 
دلیر است و بینا دل و چربگوی زبانآوری پهلوانان شاهنامه با تکیه بر ادبیات باستانی ایران | ||
| زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
| مقاله 1، دوره 74، شماره 243، 1400، صفحه 1-23 اصل مقاله (526.88 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2021.45543.3070 | ||
| نویسندگان | ||
| عباس آذرانداز* 1؛ معصومه باقری حسن کیاده2 | ||
| 1پژوهشگر پژوهشکدۀ فرهنگ اسلام و ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
| 2استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
| چکیده | ||
| «زبانآوری» یا «سخنوری» شخصیتهای اسطورهای و حماسی پیشینهای دیرینه در ادبیات ایران دارد. فردوسی بسیاری از شخصیتهای شاهنامه را با صفاتی چون «گوینده»، «سخنور»، «چربزبان»، »چربگوی» و «گشادهزبان» معرفی کرده است و آنها را با این صفات ستوده است. برخی اصطلاحات ادبی چون «سخن شیرین» و «زبان شیوا» دقیقاً در اوستا کاربرد داشته و به زبان فارسی رسیده و برخی نیز چون ویاخَنه، صفت مهر در مهریشت به معنای سخنوری و زبانآوری، تنها به شکل مهجورِ گیاخن در شعر رودکی و برخی لغتنامههای فارسی چون لغت فُرس اسدی به کار رفته و استمرار نیافته، اما مفهوم آن عنوان یک صفت پهلوانی در متون حماسی و در میان پهلوانان خودی و بیگانه ادامه پیدا کرده است. در این مقاله کوشش میشود گسترۀ معنایی «زبانآوری» که ویژگی مشترک ایزد مهر، زرتشت پیامبر، پهلوانانی چون گرشاسب، سام، رستم و گیو، و حتی پهلوانان تورانی است در متون ایرانی از گاهان تا شاهنامه بررسی شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زبانآوری؛ شاهنامه؛ اوستا؛ ایزد مهر؛ پهلوان | ||
| مراجع | ||
			
  | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 900 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 868 			 | 
		||