
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,422,067 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,525 |
اثربخشی آموزش پروتکل جامع یوگا بر توجه انتخابی، بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان دارای نشانگان نقص توجه بیش فعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 25، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 239-248 اصل مقاله (647.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.13469 | ||
نویسندگان | ||
اشرف کرمی1؛ زینب خانجانی* 2؛ مرضیه علیوندی وفا3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش پروتکل جامع یوگا بر توجه انتخابی، بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان دارای نشانگان نقص توجه ـ بیش فعالی(ADHD) بود. این پژوهش شبه آزمایشی، با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان پسر دبستانی شهرستان میانه در سالتحصیلی 98-97 بودند. نمونه پژوهش40 آزمودنی بود که باروش تصادفی خوشهای چند مرحلهای (با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 فرم والدین) انتخاب و تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پیشآزمون و پسآزمون، با آزمون استروپ انجام شد. گروه آزمایش 6 ماه آموزش یوگا در قالب یک پکیج (برنامه-های تنفسی، حرکات، تنآرامی، تصویرسازی و مراقبه) تمرین داشت. دادهها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش یوگا در مرحله پسآزمون در هر دو موقعیت همخوان و ناهمخوان موجب کاهش معنادار" نمره تداخل، زمان آزمایش، تعداد خطا، زمان واکنش" و افزایش معنادار "پاسخ صحیح" در گروه آزمایش شد(p<0/05). آموزش یوگا اثربخش بوده و موجب بهبود توجه انتخابی، بازداری پاسخ و کنترل تداخل در کودکان دارای نشانگان ADHDشده است. بنابراین میتوان از یوگا درجهت طراحی روشهای درمانی غیردارویی مانند یوگادرمانی برای بهبودی کودکان دارای نشانگان و یا اختلال ADHD بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه انتخابی؛ بازداری پاسخ؛ کنترل تداخل؛ آموزش یوگا؛ نقص توجه ـ بیش فعالی (ADHD) | ||
مراجع | ||
انجمن روانپزشکی آمریکا (1394). متن تجدید نظرشده راهنمای تشخیصی وآماری اختلالهای روانی (DSM-5 ). ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر روان.
چیزبرو، میشل. (1389). پرورش جسم و ذهن کودکان با یوگا. ترجمه بهرام قاسمی نژاد، تهران: انتشارات فراروان.
ساراسوتی ساتیاناندا، سوامی. (1394). «هاتا یوگا» تمرینات مقدماتی و پیشرفته. ترجمه جلال موسوی نسب، تهران: انتشارات فرا روان.
ساراسوتی ساتیاناندا، سوامی. (1394). هنر وانهادگی (یوگانیدرا). ترجمه جلال موسوی نسب، تهران:انتشارات فراروان.
عابدی، محمدرضا؛ ربیعی، محمد؛ صادقی، احمد. (1388). راهنمای اجرا و نمره گذاری مقیاس هوشی وکسلر کودکان چهار. اصفهان: نوشته.
علیپور، احمد؛ محمد اسماعیل، الهه. (1380) بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلال های پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) بر روی دانش آموزان 14- 6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران. پژوهشکده کودکان استثنایی. چاپ اول.
علیزاده، حمید. (1385). رابطه کارکردهای اجرایی عصبی-شناختی با اختلالهای رشدی. تازههای علوم شناختی، 8(4)، 70-50.
کشاورزمقدم، سارا؛ آزادفلاح، پرویز و دانشمندی، حسن. (1392). تاثیرتصورسازی ذهنی بر پیشرفت عملکرد حرکتی ورزشکاران رشته ورزشی ایروبیک، فصلنامه روانشناسی شناختی، 1(1)،53-46.
مشهدی ، علی؛ رسول زاده طباطبایی، کاظم؛ آزاد فلاح، پرویز؛ سلطانی فر، عاطفه.(1389). توانایی برنامه ریزی و ساماندهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. مجله مطالعات تربیتی روانشناسی، 11(1)،170-151.
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological bulletin, 121(1), 65-94. Barkley, R. A. (2013). Taking charge of ADHD: The complete, authoritative guide for parents: Guilford press. Basso, J. C., & Suzuki, W. A. (2017). The effects of acute exercise on mood, cognition, neurophysiology, and neurochemical pathways: a review. Brain Plasticity, 2(2), 127-152. Bolfer, C., Casella, E. B., Baldo, M. V. C., Mota, A. M., Tsunemi, M. H., Pacheco, S. P., & Reed, U. C. (2010). Reaction time assessment in children with ADHD. Arquivos de neuro-psiquiatria, 68(2), 282-286. Bozikas, V. P., Kosmidis, M. H., Kiosseoglou, G., & Karavatos, A. (2006). Neuropsychological profile of cognitively impaired patients with schizophrenia. Comprehensive psychiatry, 47(2), 136-143. Carlin, D., Castle, S., Chisholm, M., Facemire, J., Fleming, A., Goldman, M., . . . Wells, M. (2009). Analysis of the effect of yoga on selective attention and mental concentration in young adults. (Gemstone Undergradu Research Program), Maryland, Retrieved from http://hdl.handle.net/1903/9073 Chou, C.-C., & Huang, C.-J. (2017). Effects of an 8-week yoga program on sustained attention and discrimination function in children with attention deficit hyperactivity disorder. PeerJ, 5, e2883. Chuang, L.-Y., Tsai, Y.-J., Chang, Y.-K., Huang, C.-J., & Hung, T.-M. (2015). Effects of acute aerobic exercise on response preparation in a Go/No Go Task in children with ADHD: an ERP study. Journal of sport and Health science, 4(1), 82-88. Cohen, S., Harvey, D., Shields, R., Shields, G., Rashedi, R., Tancredi, D., . . . Schweitzer, J. (2018). Effects of Yoga on Attention, Impulsivity, and Hyperactivity in Preschool-Aged Children with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder Symptoms. J Dev Behav Pediatr:JDBP, 39(3), 200-209. Dawson, P., & Guare, R. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention: Guilford Publications. Dubey, P., Kathait, G. S., & Singh, A. P. (2016). Impact of Yogic Practises on Risk Taking Behavior of Attension Deficit Hyperactivity Disorder Children. Int. J. Indian Psychology, 3(2), 79-85. Falkowski, J., Atchison, T., DeButte-Smith, M., Weiner, M. F., & O'Bryant, S. (2014). Executive functioning and the metabolic syndrome: a project FRONTIER study. Archives of clinical neuropsychology, 29(1), 47-53. Faraone, S. V., Sergeant, J., Gillberg, C., & Biederman, J. (2003). The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World psychiatry, 2(2), 104. Frazier, T. W., Demaree, H. A., & Youngstrom, E. A. (2004). Meta-analysis of intellectual and neuropsychological test performance in attention-deficit/hyperactivity disorder. Neuropsychology, 18(3), 543. Goldstein, E. (2008). Cognitive psychology: Connecting mind, research, and everyday experience: Cengage learning. Retrieved from Joseph, J. S., Chun, M. M., & Nakayama, K. (1997). Attentional requirements in a ‘preattentive’feature search task. Nature, 387(6635), 805-807. Kennedy, B., Ziegler, M. G., & Shannahoff-Khalsa, D. S. (1986). Alternating lateralization of plasma catecholamines and nasal patency in humans. Life Sciences, 38(13), 1203-1214. Khanjani, Z., Nazari, M. A., & Karami, A. (2016). Study on Effectiveness of Yoga Training on Sustain Attention in Sub-groups of ADD, HD and ADHD Children. Psychology and Behavioral Sciences, 5(4), 77-82. doi:10.11648/j.pbs.20160504.11 Lansbergen, M. M., Kenemans, J. L., & Van Engeland, H. (2007). Stroop interference and attention-deficit/hyperactivity disorder: a review and meta-analysis. Neuropsychology, 21(2), 251. MacLeod, C. M. (1991). Half a century of research on the Stroop effect: an integrative review. Psychological bulletin, 109(2), 163. Madanmohan, A. B. B., Dayanidy, G., Sanjay, Z., & Basavaraddi, I. V. (2012). Effect of yoga therapy on reaction time, biochemical parameters and wellness score of peri and post-menopausal diabetic patients. International journal of yoga, 5(1), 5-10. Maurer, M. N., & Roebers, C. M. (2019). Towards a better understanding of the association between motor skills and executive functions in 5-to 6-year-olds: The impact of motor task difficulty. Human movement science, 66, 607-620. Moliterno, M. (2008). YogaVoice: Balancing the Physical Instrument. Journal of Singing, 65(1), 45. Neumann, E., & DeSchepper, B. G. (1991). Costs and benefits of target activation and distractor inhibition in selective attention. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 17(6), 1136-1145. Ng, Q. X., Ho, C. Y. X., Chan, H. W., Yong, B. Z. J., & Yeo, W.-S. (2017). Managing childhood and adolescent attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) with exercise: A systematic review. Complementary therapies in medicine, 34, 123-128. Noorjehan, B., Sendil Kumaran, D., Venkatesh, G., & Kulkarni, S. (2012). Study of the utility of short course of yoga to improve reaction time. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 6, 1241-1243. Pliszka, S., & Issues, A. W. G. o. Q. (2007). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46(7), 894-921. Rangan, R., Nagendra, H., & Bhatt, R. (2009). Effect of yogic education system and modern education system on sustained attention. International journal of yoga, 2(1), 35-38. Rezaei, M., Salarpor Kamarzard, T., & Najafian Razavi, M. (2018). The Effects of Neurofeedback, Yoga Interventions on Memory and Cognitive Activity in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A Randomized Controlled Trial. Ann. Appl. Sport Sci, 6(4), 17-27. Sahdra, B. K., MacLean, K. A., Ferrer, E., Shaver, P. R., Rosenberg, E. L., Jacobs, T. L., . . . Bridwell, D. A. (2011). Enhanced response inhibition during intensive meditation training predicts improvements in self-reported adaptive socioemotional functioning. Emotion, 11(2), 299-312. Sonuga-Barke, E. J., Sergeant, J. A., Nigg, J., & Willcutt, E. (2008). Executive dysfunction and delay aversion in attention deficit hyperactivity disorder: nosologic and diagnostic implications. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 17(2), 367-384. Sternberg, R. J. (2014). Advances in the Psychology of Human Intelligence: Volume 4: Psychology Press. Telles, S., Raghuraj, P., Arankalle, D., & Naveen, K. (2008). Immediate effect of high-frequency yoga breathing on attention. Indian J Med Sci, 62(1), 20-22. Travis, F. (2001). Autonomic and EEG patterns distinguish transcending from other experiences during Transcendental Meditation practice. International Journal of psychophysiology, 42(1), 1-9. Vaughan, L., & Giovanello, K. (2010). Executive function in daily life: age-related influences of executive processes on instrumental activities of daily living. Psychology and aging, 25(2), 343. White, L. S. (2009). Yoga for children. Pediatric nursing, 35(5), 277-295. Wiebe, S. A., Sheffield, T., Nelson, J. M., Clark, C. A., Chevalier, N., & Espy, K. A. (2011). The structure of executive function in 3-year-olds. Journal of experimental child psychology, 108(3), 436-452. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 896 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 543 |