
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,519 |
بررسی تأثیر نقاشی درمانی بر ناگویی خلقی و سرکوبگری هیجانی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 23، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 205-210 اصل مقاله (496.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.13461 | ||
نویسنده | ||
علی قره داغی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
رشد هیجانی یکی از موارد مهم و انکار نشدنی در پیشرفت همهجانبه دانشآموزان است که در طی سالیان اخیر مورد توجه اغلب مربیان و مسئولین قرار گرفته است؛ اما با این وجود چندان راهبردهای موثر و کاربردی در جهت ارتقاء این امر ارائه نشده و همچنان با ابهاماتی روبرو است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نقاشی درمانی بر ناگویی خلقی و سرکوبگری هیجانی در دانشآموزان دختر بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه شهر تبریز بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. با توجه به نوع طرح، حجم نمونه 30 نفر انتخاب شدند، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل بصورت تصادفی گمارش شدند. برنامه نقاشی درمانی طی 8 جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه انجام شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه ناگویی خلقی تورنتو و پرسشنامه سرکوبگری هیجانی؛ روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل کوواریانس چندمتغیره بود. نتایج نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش میزان سرکوب گری هیجانی دانشآموزان دختر تاثیر معنیداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد نقاشی درمانی بر کاهش میزان ناگویی خلقی دانشآموزان دختر تاثیر معنیداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی درمانی؛ ناگویی خلقی؛ سرکوبگری هیجانی | ||
مراجع | ||
بشارت, محمد علی. (1392). مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو: پرسشنامه، روش اجرا و نمرهگذاری (نسخه فارسی). روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10، 37، 92-90.
حمید، نجمه؛ پورصالح، عطیه و داودی، ایران. (1400). اثربخشی آموزش ذهن شفقتورز بر علائم اختلال اضطراب و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 16، 16،
کاشفی نیشابوری، جهانگیر؛ افتخار صعادی، زهرا؛ پاشا، رضا؛ حیدرئی، علیرضا و مکوندی، بهنام. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی با آموزش تنظیم هیجان بر کاهش هیجانخواهی و خودآسیبرسانی در نوجوانان مستعد اعتیاد ساکن در مراکز شبه خانواده. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 16(16).
کهتری، لیلا؛ حشمتی، رسول؛ پورشریفی، حمید. (1397). بررسی روابط ساختاری افسردگی بر مبنای اجتناب تجربهای و سرکوبگری عاطفی: نقش میانجی شفقت بر خود. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 24، 3، 284-297.
لندگارتن، هلن. (1387). هنردرمانی بالینی، ترجمه کیانوش هاشمیان و الهام ابوحمزه، تهران: انتشارات دانژه.
نریمانی، آذین؛ کاظمی، رضا و نریمانی، محمد. (1400). رابطهی تنظیم شناختی هیجان و هوش شخصی با فرسودگی تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی. 16، 61، 74-64.
American Art Therapy Association. (2004). Art therapy (Vol. 21). Anderson, M. C., & Green, C. (2001). Suppressing unwanted memories by executive control. Nature, 410(6826), 366-369. Bosgraaf, L., Spreen, M., Pattiselanno, K., & Hooren, S. V. (2020). Art Therapy for Psychosocial Problems in Children and Adolescents: A Systematic Narrative Review on Art Therapeutic Means and Forms of Expression, Therapist Behavior, and Supposed Mechanisms of Change. Frontiers in psychology, 11, 2389. Cerutti, R., Spensieri, V., Presaghi, F., Renzi, A., Palumbo, N., Simone, A., ... & Di Trani, M. (2020). Alexithymic traits and somatic symptoms in children and adolescents: A screening approach to explore the mediation role of depression. Psychiatric Quarterly, 91(2), 521-532. Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology, 85(2), 348. Haeyen, S., & Hinz, L. (2020). The first 15 min in art therapy: Painting a picture from the past. The Arts in Psychotherapy, 71, 101718. Konishi, C., & Park, S. (2017). Promoting Children's Healthy Social-Emotional Growth: Dialogue Journal. Journal of Education and Learning, 6(2), 246-253. Malchiodi, C. A., Kim, D. Y., & Choi, W. S. (2003). Developmental art therapy. Handbook of art therapy, 93-105. McDonald, A., & Holttum, S. (2020). Primary-school-based art therapy: a mixed methods comparison study on children’s classroom learning. International Journal of Art Therapy, 25(3), 119-131. Moula, Z. (2020). A systematic review of the effectiveness of art therapy delivered in school-based settings to children aged 5–12 years. International Journal of Art Therapy, 25(2), 88-99. Natalucci, G., Faedda, N., Calderoni, D., Cerutti, R., Verdecchia, P., & Guidetti, V. (2018). Headache and alexithymia in children and adolescents: what is the connection? Frontiers in psychology, 9, 48. Patel, J., & Patel, P. (2019). Consequences of repression of emotion: Physical health, mental health and general well being. International Journal of Psychotherapy Practice and Research, 1(3), 16. Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9(3), 185-211. Sander, A. M., Boileau, N. R., Hanks, R. A., Tulsky, D. S., & Carlozzi, N. E. (2020). Emotional suppression and hypervigilance in military caregivers: Relationship to negative and positive affect. The Journal of head trauma rehabilitation, 35(1), E10. Shella, T. A. (2018). Art therapy improves mood, and reduces pain and anxiety when offered at bedside during acute hospital treatment. The Arts in Psychotherapy, 57, 59-64. Shank, L. M., Tanofsky-Kraff, M., Kelly, N. R., Jaramillo, M., Rubin, S. G., Altman, D. R., ... & Yanovski, J. A. (2019). The association between alexithymia and eating behavior in children and adolescents. Appetite, 142, 104381. Taylor, G. J., & Bagby, R. M. (2004). New trends in alexithymia research. Psychotherapy and psychosomatics, Williams, Z. J., & Gotham, K. O. (2021). Improving the measurement of alexithymia in autistic adults: a psychometric investigation and refinement of the twenty-item Toronto Alexithymia Scale. Molecular autism, 12(1), 1-23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |