
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,558 |
اثربخشی روشهای یاددهی- یادگیری مبتنی بر مغز بر بازدههای شناختی - عاطفی یادگیری زبان انگلیسی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 24، دوره 20، شماره 77، فروردین 1404، صفحه 300-310 اصل مقاله (528.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2025.13456 | ||
نویسندگان | ||
مینا پژمان فرد* 1؛ شهرام واحدی2؛ تورج هاشمی3؛ منصور بیرامی3 | ||
1دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مغز بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری زبان انگلیسی بود. در راستای این هدف و در قالب طرح آزمایشی بین گروهی با پیشآزمون و پسآزمون از دانشآموزان پایه نهم شهرستان بستانآباد است. آزمودنیها 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (دو کلاس 15 نفره) جایگزین شدند. سپس برای گروههای آزمایشی راهبردهای آموزشی مبتنی بر مغز طی 10 جلسه به مرحله اجرا گذارده شده و برای گروه کنترل، مداخلهای به عمل نیامده جهت اندازهگیری بازدههای شناختی - عاطفی یادگیری در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از آزمون پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی و پرسشنامه انگیزش و نگرش یادگیری زبان خارجی گاردنر استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد بهبود بازدههای شناختی- عاطفی یادگیری زبان انگلیسی اثربخش است. این یافتهها تلویحات کاربردی در عرصههای آموزش زبان انگلیسی داشته که به طور مبسوط مورد بحث واقع میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر مغز؛ یادگیری؛ زبان انگلیسی؛ بازدههای شناختی و عاطفی | ||
مراجع | ||
Akyurek, E., & Afacan, O. (2013). Effects of Brain-Based Learning Approach on Students’ Motivation and Attitudes Levels in Science Class. Mevlana International Journal of Education, 3(1),104-119. Bartolotti, J., Bradley, K., Hernandez, A. E., & Marian, V. (2017). Neural signatures of second language learning and control. Neuropsychologia, 98, 130–138. https://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2016.04.007 Birjandi, P. (2011). Compilation from A to Z: A conversation with Dr. Birjandi. Rooshde Farhanghi Quarterly Journal of Language Education, 8(2), 9-13. Research and Educational Innovations Organization Publications. (In Persian) Jamali Paghale, M. (2008). Students and their difficulties in speaking English. Rooshde Farhanghi Quarterly Journal of Language Education, 4. (In Persian) Kardan Halvaie, Z., Fathi Azar, E., Adib, Y., & Mahdizadeh Fanid, L. (2018). Determining the principles of neuroeducation-based learning using an exploratory study and explaining its educational implications. Journal of Educational Strategies in Medical Sciences, 11(6), 48–57. (In Persian) http://dx.doi.org/10.29252/edcbmj.11.06.07 Kroll, J. F., Sumutka, B. M., & Schwartz, A. I. (2005). A cognitive view of the bilingual lexicon: Reading and speaking words in two languages. International Journal of Bilingualism, 9(1), 27–48. https://doi.org/10.1177/13670069050090010301 Kajiura, M., Jeong, H., Kawata, N., Yu, Sh., Kinoshita, T., Kawashima, R., Sugiura, M. (2021). Brain activity predicts future learning success in intensive second language listening training. Brain and Language, 212, 104839. https://doi.org/10.1016/j.bandl.2020.104839 Gladys Uzezi, J., & Joel Jonah, K. (2017). Effectiveness of Brain-based Learning Strategy on Students’ Academic Achievement, Attitude, Motivation and Knowledge Retention in Electrochemistry. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 21(3), 1-13. DOI: 10.9734/JESBS/2017/34266 Jenson, E. (2004). Braine- based learning. Del Mar, CA: turning Publishing. Legault.J., Fang, SH., Lan, Y., Li, P (2018). Structural brain changes as a function of second language vocabulary training: Effects of learning context. Brain and Cognition, 134, 90-102. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2018.09.004 Liu, H.& Brantmeier, C (2019). “I know English”: Self-assessment of foreign language reading and writing abilities among young Chinese learners of English. System, 80, 60-72. https://doi.org/10.1016/j.system.2018.10.013 Meshkinmehr, A., Pourmohammadi, M., Noshi, M., & Talkhabi, M. (2016). The effect of brain-based learning principles on vocabulary acquisition and retention among English as a foreign language learners. Critical Language and Foreign Literature, 22, 239–269. (In Persian) DOI: 10.29252/clls.16.22.239 Mohammadkhani, S., Ghayoumi, A. A., Davoudi, A. H., & Amir Arjomandi, S. N. (2017). Factors affecting the promotion of cultural components in foreign language education and presenting an appropriate model (A case study of English language). Research in Educational Systems, 39. (In Persian) Nouri, A. (2011). Developing a conceptual framework for a brain-compatible curriculum [Unpublished doctoral dissertation]. Tarbiat Modares University, Faculty of Humanities. (In Persian) Saleh, S. (2011). The effectiveness of brain-based teaching approach in dealing with the problems of students conceptual understanding and learning motivation towards physics. Educational studies, 38, 19-29. https://doi.org/10.1080/03055698.2011.570004 Salem, A. A. M. (2017). Engaging ESP Students with Brain-Based Learning for Improved Listening Skills, Vocabulary Retention and Motivation. English Language Teaching, 10(12): 182-195. doi: 10.5539/elt.v10n12p182 Samadi, M. (2013). The effectiveness of brain-based education on improving the mathematical performance of fifth-grade elementary students with math learning disabilities in Isfahan: A single-case study [Master’s thesis]. Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan. (In Persian) Seifi, S., Ebrahimi Ghavam, S., & Farrokhi, N. (2010). The effect of brain-based learning on reading comprehension and learning speed in third-grade elementary students. Journal of Educational Innovations, 9(2), 45–60. (In Persian) Talkhabi, M. (2011). The link between neuroscience and education: Challenges and hopes. Journal of Cognitive Science News, 14(2), 9-22. (In Persian) Tokuhama-Espinosa, T. (2016). Improving the classroom: Application of the principles of mind, brain, and education science (M. Talkhabi, A. Bozorgi, & L. Sahafi, Trans.). Farhangian University Publications. (Original work published 2015) Wu, J., & Xie, Y (2018). Creative English Classroom Teaching Model Considering Brain Cognition Enhancement. NeuroQuantology, 16(5), 266-272 Xiao, Y., Yang, M (2019). Formative assessment and self-regulated learning: How formative assessment supports students' self-regulation in English language learning. System, 81, 39-49. https://doi.org/10.1016/j.system.2019.01.004 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |