
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,232,559 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,886 |
بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر انسجام، ابرازگری و تعارض درون خانواده والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 93-102 اصل مقاله (548.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.13268 | ||
نویسندگان | ||
پناهعلی حسینزاده* 1؛ مرضیه علیوندی وفا2؛ زینب خانجانی3؛ سیدداوود حسینی نسب4 | ||
1دکتری تخصصی روان شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3استاد، گروه روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
4استاد، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر انسجام، ابرازگری و تعارض درون خانواده والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دولتی شهر تبریز انجام شده است. طرح تحقیق حاضر بر پایهی پژوهشهای نیمهتجربی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه استوار بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمام خانوادههای دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 98-97 در مدارس دولتی مشغول تحصیل بودند. با تکیه بر روش نمونه گیری هدفمند، نمونه ای شامل40 خانواده انتخاب و به شکل جایگزینی تصادفی، در دو گروه (20 خانواده گروه آزمایش و 20 خانواده گروه کنترل) قرار داده شدند. برنامه همکاری خانه و مدرسه به مدت 8 جلسه 30/2 ساعته (هر هفته یک جلسه) برای گروه آزمایش اجرا گردید. در این مدت هیچ برنامهای برای گروه کنترل اجرا نشد. داده های هر دو گروه با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید که نتایج نشان داد انسجام و ابرازگری خانواده در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور قابل ملاحظهای افزایش و تعارض درون خانواده به طور معنادار کاهش نشان میدهد (0/05>p). با توجه به نتیجهی مداخلهی ارایه شده، چنین استنباط می شود که شرکت در برنامه همکاری خانه و مدرسه قادر است میزان انسجام و ابرازگری خانواده را افزایش و تعارض درون آن را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه همکاری خانه و مدرسه؛ انسجام خانواده؛ ابرازگری خانواده؛ تعارض درون خانواده | ||
مراجع | ||
اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی: کارشناسی آمار (1397). خلاصه آمار آموزشگاه ها، کلاس ها، دانش آموزان و کارکنان در سال تحصیلی98-97 ، تبریز.
ابراهیم بابایی، فریبا؛ حبیبی، مجتبی؛ قنبری، نیکزاد؛ قدرتی، سعید (1396). مقایسه ساختار خانوادگی (انسجام و انعطاف پذیری) در افراد مبتلا به اچ آی وی با افراد غیر مبتلا به اچ آی وی، مجله علوم پزشکی زانکو، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 18 (57)، 10-1.
به پژوه، احمد (1392). اصو ل برقرار ی رابطة انسانی با کودک و نوجوان (با تجدید نظر و اضافات) (چاپ نهم)، تهرا ن: نشر دانژه.
جمشیدی، بهنام؛ رزمی، محمدرضا؛ حقیقت، شهربانو و سامانی، سیامک (1387). رابطه انسجام و انعطاف پذیری خانواده با ابعاد کمال گرایی، مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران، 14(2). 205-199.
حسن زاده، رمضان (1392). روان شناسی خانواده، عشق و ازدواج (مدیریت خانواده)، تهران: ساوالان.
حسین زاده، پناهعلی؛ علیوندی وفا، مرضیه؛ خانجانی، زینب و حسینینسب، سیدداوود (1398). بررسی اثربخشی برنامه همکاری خانه و مدرسه بر خودکارآمدی تربیتی، عمومی و اجتماعی والدین دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهر تبریز، فصلنامه خانواده و پژوهش (زیر چاپ)، 17 (48).
حسینی، سید مهدی (1395). نظریه ها و فنون خانواده درمانی، تهران: رشد.
حقیقتیان، منصور؛ حقیقت، فرشته؛ قریشی، سیدرسول و محسنی پور، پروانه(1390). تاثیر روابط خانوادگی بر بهداشت روانی فرزندان در شهر اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 7 (3). 363-353.
سلیمی، هادی؛ حسین زاده، پریا؛ زارعی، اقبال و بدل پور، زینب (1396). پیش بینی سلامت جسمی و روانی براساس مؤلفه های تصمیم گیری و حل مسئله، انسجام خانواده، ابراز محبت و ظاهر فیزیکی در معلمان متاهل، مقطع ابتدایی شهر کرج، مجله حکیم سید اسماعیل جرجانی، 5(1)، 89-77.
کیانی، احمدرضا؛ اسدی شیشه گران، سارا؛ اسماعیلی قاضی ولویی، فریبا و زوار مجید (1395). پیش بینی دلزدگی زناشویی براساس ابرازگری هیجانی و اسنادهای زناشویی در افراد متاهل مراجعه کننده به مراکز بهزیستی شهر اردبیل، فصلنامه پژوهش های مشاوره، انجمن مشاوره ایران، 15(59)، 85-59.
مرادی، مرتضی و چراغی، اعظم (1394). رابطه ی حمایت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی و افسردگی: نقش واسطه ای حرمت خود و نیازهای اساسی روان شناختی. فصلنامه روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 11 (43). 312-297.
نجفلوی، فاطمه و نوابی نژاد، شکوه (1393). مقایسه نیمرخ جو خانواده افراد وابسته به مواد و عادی به منظور ارائه مداخلات مبتنی بر خانواده، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، 8 (30)، 95-81.
Ahmed, S.P; Bittencourt-Hewitt, A., Sebastian, C,L. (2015). Neurocognitive bases of emotion regulation development in adolescence. Developmental Cognitive Neuroscience, 15. 11-25. Balda, S; Sangwan, S; Kumari, A. (2019). Family Environment as Perceived by Adolescent Boys and Girls. Int.J.Curr.Microbiol.App.Sci. 8(01): 2262-2269. doi: https://doi.org/10.20546/ijcmas.2019.801.237 Bahraini M, Behzadifard S, Jokar B, Dehghani F, Shahamat Sh (2010). Relations of power and solidarity with the families of students' self-concept. Journal of Babol University of Medical Sciences. 12(2): 64-71. Besharat MA, Etemadi Nia M, Farahani H (2013). Anger and Major Depressive Disorder: The Mediating Role of Emotion Regulation and Anger Rumination. Asian J Psychiatr. 6(1): 35- 41. Blum, J., Ireland, M., & Blum, R. W. (2003). Gender differences in juvenile violence. Journal of Adolescent Health, 3(2), 234–240. Buehler, C. (2013). Marital Satisfaction, Family Emotional Expressiveness, Home Learning Environments, and Children’s Emergent Literacy. J Marriage Fam, 75, 42-55. Buehler, C. and Gerald, J.M. (2013). Cumulative family risk predicts increases in adjustment difficulties across early adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 42(6):905-20. Caughlin, J. P., & Vangelisti, A. L. (2006). Conflict in dating and marital relationships. In J. G. Oetzel & S. Ting-Toomey (Eds.). The SAGE handbook of conflict communication: integrating theory, research, and practice (pp. 129-157). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. doi: 10.4135/9781412976176 Catalano, H., Catalano, C (2014). The importance of the school-family relationship in the child’s intellectual and social development. Social and Behavioral Sciences, 12(8), 406 – 414. Cohen.B. (2006), the efactivness of satir brief therapy on patiens in an Mtenity Hospital.M.a. Dissertation. university of south Africa. Coln, K. L., Jordan, S. S., & Mercer, S. H. (2013). A unified model exploring parenting practices as mediators of marital conflict and children’s adjustment. Child Psychiatry and Human Development, 44(3), 419-429 Edinyang, Sunday David (2012). Conflict Management in the Family, Research on Humanities and Social Sciences, ISSN 2222-1719 (Paper) ISSN 2222-2863 (Online), 2 (8). Falcke, D., Wagner, A., & Mosmann, C. P. (2008). The relationship between family-of-origin and marital adjustment for couples in Brazil. Jour- nal of Family Psychotherapy, 19(2), 170–186. doi: 10.1080/08975350801905020 Fiel, Jeremy, Anna R. Haskins and Ruth N. López Turley (2013). Reducing School Mobility: A Randomized Trial of a Relationship-Building Intervention. American Educational Research Journal, 50: 1188-1218. Fincham, F. D. (2003). Marital conflict: Correlates, structure and context. Current Directions in Psychological Science, 12(23), 23-27. doi: 10.1111/1467-8721.01215. Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7thed.). Boston: Allyn-Bacon Glasser, W. (1998). Staying together. NewYork, Harper Perennial. Goedken, G. (2015). Families and Schools Together program, Child Trends, 1-11.
Halberstadt, J., Winkielman, P., Niedenthal, P.M., & Dalle, N. (2009). Emotionalconception how embodied emotion concepts guide perception and facial action. Psychological Science, 20 (10), 1254-1261. Henry, C. S., Sager, D. W., & Plunkett, S. W. (1996). Adolescents’ perceptions of family system characteristics, parent- adolescent dyadic behaviors, adolescent qualities, and dimensions of adolescent empathy. Family Relations, 45, 283–292. Hovey JD, King CA (1996). Acculturative stress, depression, and suicidal ideation among immigrant and second-generation Latino adolescents. Journal of the American Academy of Child Adolescent Psychiatry. 1183–1192. Kamble, S.M. 2014. Impact of family environment on academic performance: The need of social work intervention. Indian Streams Research Journal, 3(12): 1-6. Kratochwill TR, Mcdonald L, Levin JR, Scalia PA, Coover G. (2009) Families and Schools Together: an experimental study of multi-family support groups for children at risk. Journal of School Psychology. 47, 245–265. Lee, F., Galbraith, M., & Boonstra, M. (2018). Families and Schools Together: Engaging and empowering Australian parents. Families & Schools Together Ausralia, 1-7. Liddle, H & Rowe, C. L. (1996). Family measures in drug abuse prevention research. The National Institute on Drug Abuse (NIDA). Lindahl, K. M., & Malik, N. M. (2011). Marital conflict typology and children’s appraisals: The moderating role of family cohesion. Journal of Family Psychology, 25(2), 194-201 Lingren, H. G. (2003). marriage burnout. University of Nebraska-Lincoln Cooperative Extension. http;//utahmarriage.org. MacDonald, G., Livingstone, N., & Valentine, J. C. (2017). Families and Schools Together (FAST) for improving outcomes for children and their families (Protocol). Cochran Detabase of Systematic Reviews. Issue 8, Art, No: CD012760. McCoy, K. P., George, M. R. W., Cummings, E. M., & Davies, P. T. (2013). Constructive and destructive marital conflict, parenting, and children’s school and social adjustment. Social Development, 22(1), 641-662. Melodie Fearnow-Kenney, Patricia Hill, and Nicole Gore (2016). Child and Parent Voices on a Community-Based Prevention Program (FAST). School Community Journal, 26 (1). 223-238. Moos, R. H., & Moos, B. S. (1994). Family Environment Scale manual (3rd ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press. Nazir S, Sidra S, Malik MS, Falak S, Zarqa A, Muhammad Rizwan S (2012). Parental Conflict And Its EffectsOn Youth Self Esteem (A Study At University Of Punjab). International Journal of Asian Social Science. 9: 1392-1400. Olson, D. H. (2000). Circumplex Model of marital and family systems. Journal of Family Therapy, 22, 144-167. Rivera F I, Guarnaccia P J, Mulvaney-Day N, Lin J Y, Torres M, Alegria M (2008). Family cohesion and its relationship to psychological distress among latino groups. Hispanic Journal Behavior science. 30(3): 357-78. Salgado de Snyder N (1987). Factors associated with acculturative stress and depressive symptomatology among married Mexican immigrant women. Psychology of Women Quarterly. 11. 475–488. Sharma, A (2012) Aggressive Behavior in University Students. The Role of Family Environment. Advances in Asian Social Science. 3(1): 622-628. Siffert, A., & Schwarz, B. (2011). Parent conflict resolution styles and children’s adjustment: Children’s appraisals and emotion regulation as mediators. The Journal of Genetic Psychology, 172(1), 21-39. Sprecher, S, & Metts, S. (2013). Romantic beliefs: Their influence on relationships and patterns of change over time. Journal of Social and Personal Relationships, 16, 834-851. Steptoe A, O'Donnell K, Marmot M, Wardle J. (2008). Positive affect, psychological well-being, and good sleep. J Psychosom Res. 2008 Apr;64(4):409-15. doi: 10.1016/j.jpsychores. Stutzman, S. V., Miller, R. B., Hollist, C. S., & Falceto, O. G. (2009). Effects of marital quality on children in Brazilian families. Journal of Comparative Family Studies, 40(3), 475-492. Substance Abuse & Mental Health Services Administration; Department of Health and Human Services. (2008). Families and schools together. Retrieved from National Registry of Evidence-Based Program sand Practices http://nrepp.samhsa.gov/programfulldetails.asp? Terrion, J. L. (2006). Building social capital in vulnerable families: Success markers of a school- based intervention program. Youth Society, 38 (2), 155-176. Wagner, A., & Grzybowski, L. S. (2014). Como os filhos percebem o relacionamento conjugal de seus pais? In D. M. Arpini, & S. D. Cúnico (Orgs.). Novos olhares sobre a família: Aspectos psicológicos, sociais e jurídicos (pp. 39-53). Vandleur C L, Jeanpretre N, Perrez M, Schobi D (2009). Cohesion, satisfaction with family bonds, and emotional well- being in families with adolescents. Journal of Marriage Family. 71(5): 1205- 9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 625 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 589 |